Nyheter UTBILDNING

Krogpersonal utbildas mot ofredande

Det senaste året har krogpersonal i Göteborg fått utbildning i vad de ska göra om en gäst utsätts för sexuellt ofredande. Arbetsplatsen måste ha en handlingsplan.

Publicerad 15 juni 2017
Krogpersonal utbildas mot ofredande
Nattklubbar ska stötta den som utsätts för sexuellt ofredande. Foto: Colourbox

Vad bör bartendern på en nattklubb göra när någon kommer fram och berättar att en annan gäst har tafsat? Den frågan har diskuterats under en utbildning för runt 500 anställda på krogar i Göteborg.

Mer om utbildningen

Sedan i september har 450 – 500 personer deltagit i det halvtimmeslånga passet om sexuella ofredanden. Det ingår i Göteborgs stads utbildning runt ansvarsfull alkoholservering, som är obligatorisk för alla som jobbar med servering efter klockan 01.  Omkring 75 procent av dem som gått utbildningen arbetar på barer och nattklubbar, övriga på andra restauranger.

Beslutet att krogpersonal skulle få utbildning i att hantera sexuellt ofredande togs av kommunpolitikerna efter de övergrepp som skedde på olika festivaler förra året. Utbildningen gavs först till festivalpersonal, men har sedan anpassats till krogmiljö.
– Det som har varit uppskattat av deltagarna är de handfasta råden.  Vi säger att det viktigaste är att ta hand om den utsatta. Prata, lugna och se till att personen inte går iväg utan att ha fått hjälp, säger Lennart Johansson, utbildare på tillståndsenheten, Göteborgs stad.

Nästa steg kan vara att ringa vakt eller hjälpa den utsatta att anmäla till polisen. Men exakt vad som ska göras är varje arbetsplats ansvar.
– Vi avgör inte hur de ska göra, men det ska finnas en handlingsplan som de anställda känner till.

Många tror att de måste ta ställning till vad som faktiskt har skett, men det är inte personalens uppgift, säger Lennart Johansson.
– Gärningsmännen skyller ifrån sig, det är den utsattas upplevelse som räknas. Offret har tolkningsrätten. Det är viktig information till nattklubbspersonal.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här