Nyheter utbildning

Här får nyanlända koll på sina rättigheter

Många nyanlända blir lurade på sina första jobb. Det vill HRF:aren Bassem Majid ändra på. Under våren har han träffat hundratals människor och berättat hur den svenska arbetsmarknaden funkar.

Publicerad 22 maj 2017
Här får nyanlända koll på sina rättigheter
Bassem Majid håller kurserna på arabiska, lätt svenska eller med hjälp av tolk. Foto: Melker Dahlstrand
Bassem Majid. Foto: Melker Dahlstrand

– Vad tror ni är den lägsta timlönen man får lov att betala någon i Sverige?
Bassem Majid ställer frågan till dagens grupp, ett femtontal nyanlända i olika åldrar. De chansar.
– Hundra? Nittio? Åttio?
– Mindre, mindre, mindre, säger Bassem och berättar till slut att det faktiskt inte finns någon lagstadgad minimilön i Sverige:
–  Slavarbete är olagligt, men det är okej att betala en krona bara. Om det inte finns kollektivavtal.

Platsen är ett grupprum på ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Gruppen går en kurs i samhällsorientering, en introduktion på minst 60 timmar om att leva i Sverige. Bassem är här för att prata om facket, rättigheter och arbetsmarknadens fällor. Till vardags arbetar han på McDonald’s och har flera fackliga uppdrag.

Bassem ber gruppen presentera sig och berätta vilket yrke de skulle vilja ha här i Sverige. Kursdeltagarna svarar allt från frisör, snickare, skräddare till revisor. Många säger att de vill jobba som kock.
– Bra. Vi behöver många kockar i Sverige just nu, säger Bassem.

Samhällsorientering

  • Enligt lagen är kommuner skyldiga att ge nyanlända en kurs i samhälls­orientering.
  • Utbildningen är minst 60 timmar och ska ta upp hur samhället fungerar bland annat när det gäller vård, skola, arbetsmarknad och myndigheter.
  • Kursen ska i största möjliga mån hållas på de nyanländas modersmål eller annat språk de behärskar väl.

Under timmen som följer går han igenom kollektivavtal, anställningsformer, anställningsbevis och svartarbete.
– Det är aldrig okej. Om någon säger att du ska jobba svart, säg nej. Det är inte bra för någon utom för arbetsgivaren.

En del nickar instämmande, några ställer frågor:
– Hur vet man om ett företag har kollektivavtal?
– Gäller det gröna avtalet för alla branscher?

En kille berättar att han liksom många andra gjort praktik, men att det inte lett till anställning – trots att arbetsgivaren varit nöjd.
– Får de göra så?
När lektionen är slut berättar Bassem att det brukar vara fler frågor om svartarbete.
– Det är många som har blivit erbjudna svartjobb. De har ofta fått uppfattningen att det är så det fungerar i Sverige.

Hela våren har han informerat hundratals nyanlända på kurser i samhällsorientering runt omkring Stockholm. Det började med en förfrågan om det fanns facklig skolinfo på arabiska.
– Och det fanns det inte, så jag översatte LO:s skolinfo. Det var ett detektivarbete eftersom inte alla uttryck finns på arabiska.
Intresset för Bassems kurs var stort. Det tog 20 minuter så var hela våren uppbokad, berättar han. Och alla grupper, som den i dag, pratar inte arabiska. Då får det bli på lätt svenska eller med tolk. Behovet är enormt, säger Bassem.
– Alla vill ju jobba, de vill göra rätt för sig. Men när de kommer ut på arbetsmarknaden utan kunskap om lagar och regler och utan att kunna språket, då blir de ofta blåsta. Nästan alla blir det. Jag vill att de ska veta sina rättigheter.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här