Man visar allergikern respekt genom att maten är bra, säger servitrisen Katja Öz som kan mycket om allergier.
– Innan vi öppnar brukar jag gå in i köket och se om vi har föranmälda allergier och specialkost. Sedan kollar jag att det finns rätt mat förberedd, säger servitrisen Katja Öz.
– Tyvärr är kunnandet inte så bra på alla håll inom branschen, så vi som vet något om allergier behöver dela med oss. Yrkesprogrammen borde ge mer gedigen utbildning och företagen vidareutbilda.
Vad ska man tänka på i kontakten med gäster?
– De ska få ett bra bemötande och inte uppfatta det som att de ställer till besvär. Behöver någon mjölkfritt ska personen kunna känna sig trygg i att det som serveras verkligen är det. Man visar också respekt genom att maten är bra. Om andra får potatisgratäng till huvudrätten och fondant som dessert är det inte roligt att få kokt potatis och burkfrukt. Det går att göra samma rätter utan allergener, eller utesluta allergenerna för alla.
Du är själv laktosintolerant, har du något skräckexempel?
– En gång när jag frågade om laktosfritt hörde jag hur de ropade »Har vi något utan mjöl?« till köket. Då gick jag därifrån.