Snabbkurs säker servering

Ta hand om allergikern!

Allergier och överkänslighet mot mat är vanligt. Här är några tips för att alla gäster ska få en lika trevlig kväll och ni ska vara trygga med att göra rätt.

Publicerad 21 december 2018
Ta hand om allergikern!
Bjud allergikern på bra bemötande och lika god mat som resten av gästerna. Illustration: Anna Nilsson

1 Ha koll på maten. Vad innehåller rätten? Här gäller det att veta och inte bara tro, eftersom allergier kan vara livsfarliga. Allergenerna kan gömma sig på oväntade håll. Fisk kan finnas i till exempel leverpastej och charkprodukter. Äggprotein finns i många färdigrätter. Mjölkprodukter, vete, fisk, skaldjur, ägg, baljväxter och nötter är sådant som många reagerar på.

2 Ta ingen chans med intolerans. Glutenintolerans, celiaki, är en sjukdom som kan ge allvarliga reaktioner. Vissa klarar inte heller produkter märkta som glutenfria, utan måste ha naturligt glutenfria produkter som ris, majs, potatis och bovete. Allergi mot mjölkprotein är inte detsamma som laktos­intolerans, vilket innebär att laktosfritt inte hjälper.

3 Fråga och informera. Du måste inte rabbla alla ingredienser till varenda gäst, men välkomna dem att berätta om sina allergier. Någonstans måste det också stå att det går att få information om matens innehåll. Detta enligt EU-regler som gäller sedan 2014.

4 Håll isär, håll rent. Allergener kan spridas mellan redskap och arbets­ytor. Helst ska det vara särskilda redskap för anpassad mat, men annars är det viktigt med rengöringen. Allra bäst är att ha en särskild plats för att laga till anpassad mat.

5 Om något händer. Verkar en gäst få en reaktion? Fråga om hen har någon känd allergi. Ge hjälp med läkemedel, en del har adrenalinpenna som man kan hjälpa till med efter att ha läst en kort instruktion. Ring 112 om det verkar akut. Stanna hos gästen. Undvik att ge kall dryck.

6 Efter chocken. Spara överbliven mat från det gästen ätit och frys in i ren, ny plastpåse. Syftet är att kunna analysera maten. Spara även förpackningar till råvaror. Ta hjälp av den lokala myndigheten för miljö och hälsa för att utreda vad som gick snett.

7 Låt låtsasallergikern hållas. Det finns de som säger att de »inte tål« sådant de inte gillar. Andra ändrar sig under måltiden och säger att »lite går bra«. Det kan stämma med exempelvis laktos, men knappast med gluten eller nötter. Men hellre ge gästen vad hen vill ha än att börja diskutera vad som är en riktig allergi!

8 Satsa på säkra rätter. När kocken Paul Svensson fick i uppdrag att laga »Sveriges mest ätbara måltid« blev det mycket grönsaker och lite proteiner som kan orsaka allergiska reaktioner. Se vad han lagade på allergismart.se/inkluderandematlagning.

Nyheter AVGIFT

Medlemsavgiften höjs

Från den 1 juli höjs medlemsavgiften för de allra flesta. Det har HRF:s förbundsstyrelse beslutat.

Publicerad 13 juni 2019 Kommentera
Medlemsavgiften höjs
I juli höjs avgiften i Hotell- och restaurangfacket. Foto: lolostock/Istockphoto

Hotell- och restaurangfacket behöver öka sina intäkter. Nu har man fattat beslut om att höja medlemsavgiften med i snitt elva kronor per månad. På det viset räknar man med att få in ytterligare 3,4 miljoner per år.

Nya avgifterna:

Lön
Avgift före höjning
Höjning Ny avgift från 1 juli
–8699 199 kr 0 kr 199 kr
8 700–12 699 270 kr 9 kr 279 kr
12 700–22 699 365 kr 10 kr
375 kr
22 700 – 390 kr 19 kr
409 kr

 

Nyheter stipendium

Han får HRF-stipendium

Nu är det klart vilka som får HRF:s studiestipendier i år. En av dem är Philip Olsson i Vinslöv som får 3 000 kronor till vidareutbildning.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Han får HRF-stipendium
Philip Olsson är en av dem som får HRF:s studiestipendium i år. Han vill vidareutbilda sig inom hotelmanagement. Foto: Privat, Istockphoto

Det är andra året som Hotell- och restaurangfacket delar ut sitt studiestipendium. Det riktar sig till HRF-medlemmar som är i slutet av sin hotell- eller restaurangutbildning. Pengarna, upp till 5 000 kronor per person, kan exempelvis användas till kurser, utrustning eller studiebesök med syfte att höja yrkeskompetensen.

En av årets stipendiater är Philip Olsson i Vinslöv som snart tar studenten från hotell- och turismprogrammet. Han får 3 000 kronor till vidareutveckling.
– Tanken är att jag ska använda pengarna när jag vill vidareutbilda mig, som någon form av studiestöd. Jag vill vidareutveckla mig inom management på hotell, säger Philip Olsson

I sommar ska han sommarjobba i reception. I höst hoppas Philip på att få ett fast jobb.
– Jag vill jobba ett tag och få lite mer kött på benen. Jag har jobbat som timanställd under utbildningen, men jag skulle vilja ha ett riktigt jobb för att lära mig sådant som man inte gör som timanställd.

I år delar Hotell- och restaurangfacket ut fem stipendier. Övriga stipendiater presenteras under veckan. Det är HRF:s centrala ungdomskommitté som utser dem.

Syftet är att hjälpa elever som vill fördjupa sina kunskaper på olika sätt.

Nyheter arbetsmarknad

Goda jobbchanser i branschen

Det kommer att finnas många lediga jobb på landets hotell och restauranger i sommar. Det tror i alla fall branscharbetsgivarna i Manpowers senaste arbetsmarknadsbarometer.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Goda jobbchanser i branschen
Det är soliga tider i hotell- och restaurangbranschen, om man ska tro undersökningarna. Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschen går bra just nu. Det visar inte minst försäljningssiffrorna. Under årets första tre månader omsatte restaurangerna drygt 30 miljarder kronor. Det är en ökning med 4,7 procent jämfört med samma period förra året, visar Restaurangindex. Mest ökade hotellrestauranger och trafiknära restauranger, medan kaféer och personalrestauranger minskade något.

Ett annat tecken på goda tider är hotell- och restaurangarbetsgivarnas positiva syn på sommarens personalbehov. Företaget Manpower Group undersöker regelbundet vad arbetsgivare i olika sektorer har för förväntningar på det närmaste kvartalet. Den senaste undersökningen visar att hotell- och restaurangarbetsgivarna är mest positiva av alla.
– Det är glädjande att efterfrågan på arbetskraft förväntas hålla i sig under sommaren i hotell- och restaurangbranschen, säger Mikael Jansson, vd för Manpower Group i Sverige.

Fråga om jobbet.
73
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här