För första gången ska Årets sommarjobbare i hotell- och restaurangbranschen koras. Bakom tävlingen står hotellkoncernen Svenska Kulturpärlor som vill skapa uppmärksamhet åt branschens positiva sidor, berättar vd Fredrik Åström.
Varför gör ni det här?
– Vi har arbetat mycket för att vara en attraktiv arbetsgivare, bland annat med hur vi ska ta emot ny personal på ett bra sätt. Vi upplever att det är väldigt svårt att få tag i personal, hela branschen skriker ju efter folk. Det här är ett sätt att uppmärksamma branschens positiva effekter. Vi vet att det finns föräldrar som avråder sina barn från att gå in i vår bransch. Det tycker vi är synd, för det finns fantastiska möjligheter för de flesta.
Hur avgörs vem som har vunnit?
– Vi håller på att sätta samman en jury nu med branschkollegor och kanske representanter från till exempel Visita. Vi har försökt få lite spridning. Juryn ska sedan titta på nomineringarna och försöka utse den bästa. Det ska bli spännande att se vad de olika arbetsgivarna tycker är det viktigaste hos en bra sommarjobbare.
Fakta: Tävlingen
Vad tycker du kännetecknar en bra sommarjobbare?
– Intresse. Att man tar för sig och visar driv. Man ska ha en hunger och tycka att det man gör är kul.
Vad är kriterierna för en sommarjobbare, får man inte jobba i branschen resten av året?
– Vi vet att det är många som säsongar. Men det är framför allt under somrarna som det kommer mycket nytt folk, många ungdomar. Vi har medvetet varit lite luddiga. Vår förhoppning är att det ska få lite gehör i branschen. Då kanske man kan ha både Årets sommarjobbare och Årets vinterjobbare. Det vore lite kul.