Nyheter EU-projekt

Facket får miljoner till EU-projekt

Snart kan 250 personer i hotell- och restaurangbranschen få gå vidareutbildning på jobbet. Hotell- och restaurangfacket har fått EU-pengar till ett projekt på Gotland, Öland och i Småland.

Publicerad 16 mars 2018
Facket får miljoner till EU-projekt
HRF har fått pengar från EU för vidareutbildning av branschanställda, bland annat på Gotland. Foto: Carlos Aranguiz/Mostphotos, Anna-Karin Nilsson
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

I början av april startar det nya EU-projektet som ska drivas av HRF. Det handlar bland annat om 8,5 miljoner, 40 företag och 250 platser för vidareutbildning. Målet är att höja kompetensen hos personer som jobbar inom hotell- och restaurang. Utbildningarna kommer att vara inriktade på bland annat språk, datakunskap och ”värdskap”.
– Det här är fantastiskt kul och spännande. Det är så viktigt med kompetensutveckling i branschen, det är eftersatt, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket.

Han menar att vidareutbildning för personer som är anställda i branschen egentligen är en fråga för arbetsgivarna.
– Men om inte de är redo att söka EU-medel för att vidareutbilda personalen så vill inte vi missa chansen, säger Pim van Dorpel.

Projektet ska hålla på i tre år och är geografiskt avgränsat till Småland, Öland och Gotland. De 250 utbildningsplatserna kommer att placeras på ett 40-tal företag, som har uttryckt intresse för att vara med. Det första steget är att analysera var behoven finns och hur de ser ut. Ett av målen är också att fler företag ska ha välutbildad arbetskraft för att höja kvalitén och öka tillväxten i branschen.

Om EU-projektet

  • Projektet ”En värld av möjligheter” finansieras med pengar från Europeiska Socialfonden (ESF).
  • HRF har sökt och fått 8,5 miljoner kronor för projektet som ska pågå i tre år.
  • ESF är EU:s fond som finansierar projekt för kompetensutveckling. Projekten ska syfta till att stärka individer i och utanför arbetslivet.

Det går dock inte att ställa krav på att företagen som är med ska ha kollektivavtal. Den typen av krav strider mot EU:s regler. Men att det ska finnas schysta villkor för de anställda är mycket viktigt för HRF.
– Vi har ett gott samarbete med de här arbetsgivarna. Dessutom är Visita en samarbetspartner och det blir en garanti för att företagen som är med accepterar schysta villkor, säger Pim van Dorpel.

Han hoppas att projektet också ska ge en bättre bild av hur vidareutbildning kan gå till i branschen.
– Det är spännande, eftersom det inte finns någon forskning på det området. Det är inte någon myndighet eller annan part som tar ansvar för det. Nu har vi en chans att få lärdomar för framtiden.

Nyheter hotellstäd

USA-fack tar kampen mot ”grön städning”

Världens största hotellkedja, Marriott, uppmanar gäster att av miljöskäl avstå städning. Ett oärligt och skadligt sätt att tjäna pengar på redan utsatta anställda, menar det amerikanska facket Unite Here som nu kampanjar för att få gäster att välja städning.

Publicerad 13 november 2019 Kommentera
USA-fack tar kampen mot ”grön städning”
I oktober var Marianne Sundelius från Scandics fackliga samråd och Emil Bäckström, ombudsman på HRF, inbjudna att träffa amerikanska städerskor som deltar i kampanjen som Unite Here driver. Foto: Unite Here
Larrilou Carumba. Foto: Unite Here

– När gäster väljer bort städning får vi färre timmar och lägre lön. Jag är ensamstående med tre barn och får kämpa för att sätta mat på bordet.
Det säger Larrilou Carumba, städerska på Marriott Marquis i San Francisco. Sedan flera år arbetar hennes hotell med Marriott-kedjans ”Green choice”-koncept, där gäster uppmanas att av miljöskäl avstå städning när de bor mer än en natt. Konsekvenserna är förödande för städpersonalen, berättar Larrilou Carumba.
– När vi väl får städa är rummen väldigt smutsiga, städningen blir tyngre. Men vi får inte mer tid att städa. Det skadar oss. Dessutom använder vi mer kemikalier och vatten.

Larrilou Carumba deltar nu i en kampanj som det nordamerikanska facket Unite Here driver. Den går ut på att uppmärksamma konferens- och hotellbokare på effekterna av Marriotts ”Green choice”-program, berättar Ted Waechter, talesperson för Unite Here.
– Vi förklarar hur det skadar personalen och ber dem att inte välja bort städning. Många känner sig lurade av att det inte hjälper miljön, utan bara sparar pengar åt företaget.

Fackets kampanj stöds av flera ledande miljögrupper i USA. De menar att Marriotts program står i vägen för verkliga miljöinsatser, berättar Ted Waechter.
– Det handlar om greenwashing och skadar förtroendet för riktiga hållbarhetsinitiativ. Marriott har möjlighet att verkligen göra skillnad för miljön. Många av deras hotell återvinner inte ens.

Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

I Sverige har bland annat Scandic-kedjan och delar av Choice-kedjan infört liknande koncept. I oktober var Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic, inbjuden till ett möte med Unite Here i Baltimore.
– Jag berättade om Ecostay och hur vi jobbar fackligt inom Scandic. Det är väldigt annorlunda mot hur de arbetar i USA, säger Marianne Sundelius.
Att höra de amerikanska städerskornas berättelser var oerhört gripande, säger hon.
– När gästerna väljer bort städning där förlorar personalen tiden och dricksen för det rummet. Det är många som har svårt att klara sig.

Fakta: Unite Here

Fackförbundet Unite Here organiserar bland annat anställda på hotell, restauranger, kasinon, flygplatser och inom tillverkningsindustrin i USA och Kanada. Mer att läsa om hotellstädningskampanjen finns här.

Även i Sverige vittnar städpersonal om att hotellkedjornas neddragna städning på vissa håll fått negativa konsekvenser. Det handlar framför allt om ökad stress och tyngre arbete. Marianne Sundelius tycker att det nordamerikanska fackets idé, att uppmärksamma gäster på problemen, är intressant även för Hotell- och restaurangfacket.
– Om förbundet skulle kunna gå ut och informera till exempel de andra LO-förbunden om vad som händer när de väljer bort städning, det skulle kunna vara något.

Ted Waechter på Unite Here säger att det är viktigt att facken arbetar med frågan, annars riskerar det att sprida sig i branschen.
– Vi måste stoppa det här innan städning hamnar på tillvalslistan.

Nyheter

Malin Ackholt ska styra Effat

HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt valdes i dag till ordförande för den internationella fackorganisationen Effat. Hon ska leda arbetet de kommande fem åren.

Publicerad 6 november 2019 Kommentera
Malin Ackholt ska styra Effat
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

I dag startade den europeiska facksammanslutningen Effats femte kongress i Zagreb i Kroatien. Under första dagen utsågs ledningen för organisationen de kommande fem åren. Till ordförande valdes Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt.
– Det känns jättebra, säger hon.

Posten är dock inte ny för henne. Hon har lett organisationen sedan november 2016, då dåvarande ordförande Therese Guovelin avgick för att bli vice ordförande i LO.

Effat samlar 120 fackförbund i 35 länder och representerar över 1,2 miljoner medlemmar. Att hjälpa till att stärka medlemsförbunden är en av de viktigaste uppgifterna som Malin Ackholt ser under de kommande fem åren.
– Vi behöver en bred och stor medlemskår, både i Effat och i de nationella organisationerna. För att komma dit måste vi arbeta med rekrytering och organisering, säger hon.

Andra utmaningar för Effat de kommande åren handlar om stora sociala skillnader mellan människor inom Europa, säger Malin Ackholt.
– Det är ett stort problem som Effat måste adressera.

Till vice ordförande valdes Pia Stalpaert från Belgien och Pietro Ruffolo från Italien. Till generalsekreterare utsågs Kristjan Bragason från Island.

Effat står för European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions. Kongressen pågår 6-7 november.

Nyheter ARBETSMILJÖ

Farliga ämnen hanteras fel

Över åtta av tio arbetsplatser inom hotell- och restaurangbranschen har brister när det gäller att hantera kemikalier. Det visar Arbetsmiljöverkets stora inspektion av kemiska risker på jobbet.

Publicerad 6 november 2019 Kommentera
Farliga ämnen hanteras fel
Het frityrolja innebär en kemisk risk. Foto: Istockphoto

Under två år har Arbetsmiljöverket inspekterat kemiska risker på 3 600 arbetsplatser. Arbetsgivare är skyldiga att ha kontroll på de kemiska riskerna, göra riskbedömning och informera sina anställda om hur de ska hantera kemikalier på ett säkert sätt. Men åtta av tio arbetsplatser har haft brister som lett till att de fått inspektionsmeddelanden.

Av de 488 hotell- och restaurangarbetsplatser som inspekterades fick 412 ett sådant påpekande.
– Oftast handlade det om krav på förteckningar och riskbedömningar. Vår tolkning är att arbetsgivarna ofta brister i kunskap. De måste bli bättre på att hantera kemiska risker på jobbet, säger Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Elin Löfström-Engdahl. Foto: Arbetsmiljöverket.

Rengöringsmedel innehåller ofta farliga kemiska produkter. Det gäller såväl de som används inom städ som vid rengöring av bassänger.
– När man städar jobbar man mycket med våta händer och redan det innebär risk för hudallergier och eksem.

Frityrolja är inte farlig när den är kall, men upphettad räknas den som en kemisk risk eftersom den kan ge brännskador.
– Man ska tömma ut olja när den är kall, men ibland är det inte möjligt, till exempel när man har öppet dygnet runt. Då måste man ha rätt skyddsutrustning och tekniska lösningar för att göra detta.

En annan risk som man kanske inte tänker på är koldioxid till kolsyrade drycker.
– Koldioxid är en tung gas. Om den läcker ut tränger den undan syre, så det är viktigt att man förvarar stora flaskor på ett bra sätt. De ska inte ställas undan i slutna utrymmen med dålig ventilation.

Många arbetsgivare har koll på de kemikalier som har varningssymboler, men missar risker som uppstår i verksamheten, säger Elin Löfström-Engdahl.
– Ett exempel på det är mjöldamm, som kan vara hälsofarligt och orsaka exempelvis astma.

Mer om inspektionerna

Inspektionerna är en del av en gemensam EU-insats. Av de inspekterade hotell- och restaurangarbetsplatserna fick 84 procent inspektionsmeddelanden om brister. Inom fastighetsservice samt skötsel och underhåll av grönytor fick 78 procent påpekanden om brister. Flest påpekanden fick drift av sportanläggningar, 87 procent.

Det är heller inte sagt att ens de märkta produkterna hanteras som de ska. Till exempel händer det att informationen inte ges på rätt sätt.
– Arbetsgivaren måste både informera och kontrollera att de som ska använda produkterna har förstått, genom att be dem återberätta exempelvis hur de ska göra när de städar ett rum, eller genom att göra stickprov.

Branschen är extra utsatt på grund av de många unga och säsongsanställda arbetstagarna, som riskerar att inte nås av information, menar Elin Löfström-Engdahl.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här