Nyheter dricks

Dricks gör comeback på Boulebar

För åtta år sedan slutade Boulebar-kedjan att ta emot dricks. Nu tvingar pandemin dem att börja igen.

Publicerad 27 april 2021
Dricks gör comeback på Boulebar
Paulina Ek, områdesansvarig och Malin Legranäs, operativ chef på Boulebar. Foto: Boulebar

Coronapandemin har slagit hårt mot Boulebar, som driver ett tiotal restauranger med boulebanor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Köpenhamn.
– Det har varit ett tufft år, det ska inte stickas under stol med. Vi har tyvärr behövt säga upp många anställda och vidta åtgärder för att överleva, säger Paulina Ek, områdeschef i Stockholm och Örebro.

För åtta år sedan slutade företaget ta emot dricks från gästerna. Anledningen var bland annat att de ansåg att det var ett förlegat belöningssystem som krånglar till det för anställda och gäster.
– Vi tycker inte att det är en långsiktigt bra lösning. Vi vill ju kunna vara långsiktiga. Vi tror på, och vill, att man ska kunna göra ett aktivt karriärsval inom restaurangbranschen. Att det är ett accepterat val, och inte bara något man hamnar i och ser som ett övergångsyrke. Vi vill jobba med bra löner och bra anställningsförhållanden i stället, säger Malin Legranäs, kedjans operativa chef.

Den ståndpunkten har inte förändrats. Det är helt och hållet situationen som coronapandemin fört med sig som ligger bakom beslutet att tillåta dricks igen, säger Paulina Ek.
– Bra löner och säkra anställningar har varit vår strategi för att vara konkurrenskraftiga tidigare. Nu har våra vinstmarginaler försvunnit. Vi har varit tvungna att hålla generellt lägre lönenivåer än tidigare och att använda fler korttidskontrakt. Det är sämre villkor för våra medarbetare och därför har vi fått omvärdera vår ståndpunkt när det gäller dricks.

Märkt av en ökande vilja hos gästerna under det här pandemiåret att ge dricks.Paulina Ek, områdeschef

Beslutet togs efter interna diskussioner, där även personalen fått säga sitt. På samma sätt som när beslutet togs om att neka dricks, säger Paulina Ek.

Det har varit blandade reaktioner från gästerna, säger hon.
– Vi vet ju att vi har många fans som har uppskattat att vi inte har tagit dricks. Samtidigt har vi märkt av en ökande vilja hos gästerna under det här pandemiåret att ge dricks. Och det är alltid frivilligt, det finns absolut inget måste kring det här.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här