Försök med bonus i stället för dricks
Bonus betalades ut till Ingegerd Skog­sund och de andra anställda på Södertuna slott. Foto: Therese Jansson
digital dricks

Försök med bonus i stället för dricks

Under förra året testade koncernen Svenska kulturpärlor ett bonussystem i stället för dricks till de anställda. Det funkade dåligt, så nu går företaget tillbaka till sitt gamla drickssystem.

Under förra året testade Svenska kulturpärlor något nytt. I stället för dricks kunde gästen välja att ge en gåva till Barncancerfonden. Personalen skulle sedan kompenseras för den uteblivna dricksen genom att få chans till bonus om företagets vinst översteg 3 procent. Bakgrunden till försöket var Skatteverkets ställningstagande om redovisning av digital dricks.

För en av arbetsplatserna, Södertuna slott utanför Nyköping, gick det bra. Bröllopen och konferenserna var många. Hotellet gjorde en vinst på 6 procent och det blev bonus till alla anställda.
Ingegerd Skogsund har städat på hotellet i nästan 29 år. Hon fick omkring 2 000 kronor i bonus före skatt.
– Det kändes bra, jag blev jätteglad. Särskilt som jag har arbetat deltid och har varit sjukskriven på grund av Parkinsons.

De heltidsanställda på Södertuna slott fick 6 000–9 000 kronor före skatt beroende på antal arbetade timmar. Kravet var att man arbetat minst 173 timmar under året.
I koncernen Svenska kulturpärlor ingår även Dufweholms herrgård och Gripsholms värdshus. Här blev vinsten lägre än 3 procent och personalen fick därför ingen bonus, berättar vd Fredrik Åström.

Vi har nu beslutat att återgå till vår vanliga drickshantering. vd Fredrik Åström

Välgörenhet och bonus

  • Metod: Gästerna skänker pengar till välgörenhet i stället för att dricksa. Bonus till anställda, om verksamheten gått bra.
  • Hur går det? Barncancerfonden fick 400 000 kronor, men bonussystemet slog ojämnt mot de anställda. Man återgår till dricks, som samlas in och fördelas utifrån arbetade timmar.

– Det blev ju lite surt, i synnerhet som Gripsholms värdshus bidrog mest till Barncancerfonden och har mycket servering. Vi har nu beslutat att återgå till vår vanliga drickshantering där dricksen samlas in och fördelas till all personal.

Att arbetsplatserna blev utan både dricks och bonus påverkade inte bara de anställda utan även företaget, säger Fredrik Åström.
– Det blev svårare både att rekrytera ny personal och att få gammal personal att komma tillbaka. Vår ambition var ju att det skulle bli bra för alla men i praktiken blev det ett bakslag som vi nu har försökt rätta till.

Fråga om jobbet.
123
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.