Nya grepp på anrika Södertuna
Restaurangchefen Elin Karlén Kålbäck och servitrisen Mathilda Eriksson tror på det nya bonussystemet. Foto: Therese Jansson
Arbetspasset Södertuna slott

Nya grepp på anrika Södertuna

Södertuna slott erbjuder bröllop och konferenser i anrik miljö. Men här finns även moderna inslag – nyligen blev slottet kontantfritt och anställda ska få bonus i stället för dricks.

Publicerad 29 augusti 2016

D

Södertuna slott
Ingegerd Skogsund har varit nästan 28 år på Södertuna.

et har varit bröllop i helgen. Nu krattas konfettin bort från slottets gräsmatta. Ingegerd Skog­sund och hennes kollegor städar bröllopsgästernas rum.
– Rummen är ofta lättstädade efter bröllop och konferenser. Privatrum kan vara lite rörigare, säger Ingegerd.
När man har många rum gäller det att variera städtekniken. Ibland blir det grundligt, ibland måste det gå snabbare.
– Då får man städa med ögonen, ta det som syns och inte ta överallt. Ta med hartassen, som en husfru sa. Lite lätt så där. Men man kan inte fuska om man inte kan yrket.

Gästerna på Södertuna brukar sällan lämna dricks på rummen. Tidigare har dricksen från de olika avdelningarna samlats ihop och fördelats till alla anställda, utifrån arbetstid. Men sedan i maj får gästerna i stället ge en gåva till Barncancerfonden om de är nöjda med servicen. Personalen kompenseras med bonus, som betalas ut om företagets vinst överstiger fyra procent.
– Vi har fått dricks två gånger om året, men det här blir också bra, säger Ingegerd.

Mathilda Eriksson arbetar i serveringen och i receptionen. Hittills har gästerna inte reagerat särskilt mycket på att de bara kan betala med kort.
– I restaurangen brukar de ändå använda kort eller skriva upp det på rummet. Kontanter har mest använts för något köp i baren eller så.
På kvittona i matsalen står det »gåva« i stället för dricks.

Plus och minus på Södertuna

  • Den härliga slottsmiljön. Bra sammanhållning.
  • Gamla byggnader, många trappor och långa avstånd.

– Det känns som en bra sak för gästerna och oss. Vi ska ju få bonusen i stället. Det har aldrig varit särskilt mycket dricks här, många skriver upp det på rummet. Dessutom har vi varit många som delar på dricksen.
Mathilda har arbetat på Södertuna sedan 2008, med ett avbrott för två år på en restaurang i Nyköping.
– Alla vägar leder till slottet, som vi säger. Ibland vill man byta miljö, men sedan hittar många hit igen.

Ingegerd Skogsund har varit nästan 28 år på Södertuna och har totalt 38 år inom yrket. Hon kommer ihåg första gången hon gick upp för backen till slottet.
– Jag hade jobbat på Esso motorhotell vid Kungens kurva. Det var också bra, men det här var något helt annat. Vilken miljö!

Så funkar slottets bonussystem

  • Koncernen Svenska ­kulturpärlor har kontantfritt sedan i maj. Dricksen är bytt mot bonus.
  • Bonusen betalas ut till de anställda om vinsten blir minst 4 procent.
  • Bonusen ska fördelas efter hur mycket man arbetar. Fjolårets vinst skulle ha gett 10 000 kronor i bonus för en heltid.
  • Säsongsanställda får bonus om de arbetar motsvarande minst en månad under året. Pengarna betalas ut ett år senare.

Strax efter tio slutar hennes arbetsdag. Ingegerd har nyligen blivit sjukskriven på deltid, efter att ha fått diagnosen Parkinsons sjukdom. Men jobbet är viktigt och hon hoppas kunna gå upp i tid igen.
– Jag bor på landet och jag måste träffa folk. Man mår bra av det. Jag skulle vilja jobba extra efter pensionen om jag orkar.

Efter jobbet åker Ingegerd hem och vilar och går sedan stavgång i en och en halv timme, eftersom det är bra för motoriken. Hon är van idrottare, med bland annat svenska klassikern och maratonlopp på meritlistan.
Helgens bröllopsgäster har ersatts av konferensdeltagare som sprider ut sig i salonger och utomhus för grupparbeten. Det hörs förtjusta små utrop över rummen och inredningen som har kryddats med udda föremål från ägarens samlingar. Ett bevis på att besökarna brukar vara nöjda är att Södertuna i juni för andra gången utsågs till Årets slottshotell, av besökarna på en bokningssajt.

I köket förbereds lunch och personalmat. Konferenssäsongen avslutas kring midsommar och drar i gång igen i augusti. På sommaren är det stängt i veckorna men öppet för bröllop varje helg. Restaurangchefen Elin Karlén Kålbäck säger att det är lite mer pyssel med bröllop.
– Möblering, placeringskort och dekorationer, små saker som att någon gäst behöver snöre till sitt paket eller hjälp med att klippa bort en lapp i nya kavajen. Men det mesta rullar på smidigt. För brudparen är det nog nervösare innan.

Södertuna slott
Madelene Fredricson började i disken och är nu hotellchef.

Madelene Fredricson är inte bara slottschef utan även bröllopskoordinator.
– Jag är med och planerar en av deras viktigaste dagar i livet. Vi säljer exklusivitet eftersom de kan hyra hela slottet. Det kan finnas många olika önskemål.
Madelene började i disken, som 16-åring. Hon har arbetat som servitris, sommelier, hovmästare, restaurangchef, receptionist och innesäljare innan hon erbjöds att bli hotellchef 2012.

Det var Skatteverkets skärpta krav på redovisning som fick Svenska kulturpärlor att gå över till det nya bonussystemet.
– Det skulle bli för mycket jobb att redovisa vem som fått dricksen. Sedan kom vår vd Fredrik Åström på det här med välgörenhetsgåvor och bonus i stället, berättar Madelene.
Nere i bageriet håller Jonas Malmborg på att förbereda hallon- och rabarberkaka till konferensfikat. Han jobbar deltid i bageriet, extra i köket och vid frukosten. Han skulle inte tacka nej till en fast heltid.

För Jonas egen del gör det inget att dricksen försvinner. Men han gissar att andra inom koncernen inte är lika nöjda.
– På Gripsholms värdshus brukar de få mer dricks. Och de som bara jobbar säsong skulle nog vilja ha pengarna direkt.
Han ser både för- och nackdelar med det nya bonussystemet.
– Bonus är bra, men det gäller ju att vinsten blir så hög att den betalas ut. Kanske kan man också känna lite press om något går fel.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här