Boulebar förbjöd både kontanter och dricks
Restaurangchef Anders Jansson och områdeschef Malin Legranäs på dricksfria Boulebar. Foto: Elis Hoffman
digital dricks

Boulebar förbjöd både kontanter och dricks

Kortköpen har gjort dricksen allt mer digital, och därmed synlig. Pengarna ska fördelas, redovisas och deklareras. Restaurangkedjan Boulebar tog ett radikalt beslut – de slopade både kontanter och dricks.

Publicerad 6 oktober 2017

Det är ingen tvekan längre, kontanternas dagar är räknade. Kort är kung, helt enkelt.
I hotell- och restaurangbranschen har trenden varit tydlig under flera år. Bra, tycker många. Men det ökade kortanvändandet har också satt fokus på en av branschens känsligaste frågor: dricksen.
Hösten 2015 kom Skatteverket med sitt första ställningstagande om dricks som lämnas via kort. Bakgrunden var inte några nya regler, utan att allt fler frågor kom in från arbetsgivare som inte visste hur de skulle hantera denna nya situation.

Restaurangkedjan Boulebar var en av arbetsgivarna som funderade över drickshanteringen. När Skatteverkets klargörande kom hade frågan om dricksens vara eller inte vara redan diskuterats ett tag inom företaget. För ett drygt år sedan mynnade diskussionen ut i ett beslut: dricksen skulle bort.
– Innan beslutet togs hade vi haft ett samtal under nästan två år med de anställda. Vi hade vägt för- och nackdelar och kommit fram till att detta var vägen vi ville gå, säger Malin Legranäs, områdeschef för Boulebar i Stockholm och Örebro.

Det fanns flera anledningar till beslutet var flera. Att administrera de anställdas dricks digitalt enligt Skatteverkets syn var tidskrävande, men det var inte det som avgjorde, säger Malin Legranäs.

Du ska inte behöva känna att du är beroende av dricks för att klara hyran.Malin Legranäs, områdeschef Boulebar

– Vi tänker mycket maratonlopp i stället för sprinterlopp. Man ska kunna jobba med det här hela sitt liv. Vi vill att man ska ha marknadsmässiga löner, du ska inte behöva känna att du är beroende av dricks för att klara hyran. Det här är ett riktigt jobb, man ska ha riktig lön. Dricks ger inga pensionsinbetalningar till exempel.

Samtidigt som dricksen slängdes även kontanterna ut från Boulebar. På kedjans nyaste tillskott, Boulebar Tryckeriet i södra Stockholm, informeras gästerna redan i entrén. »Vi är dricks- och kontantfria« berättar en glad skylt. Samma budskap finns på klistermärken, klistrade lite här och där i restaurangernas barer.
Anders Jansson, restaurangchef, säger att gästernas reaktioner nästan uteslutande är positiva.
– Det märks att våra gäster tycker att det är skönt. Vi har gjort det lätt för dem. Det som står på notan är det som ska betalas, säger han. Visst händer det att gäster ändå insisterar på att få lämna dricks, säger Anders.
– Då talar vi om att de inte får, men att de gärna får komma tillbaka och boka en bana för pengarna i stället.

Dricks är uttalat förbjudet, både på kort och kontant.

Förutom minskad administration ser de flera fördelar med att inte ha dricks. En är att slippa diskussioner om hur den ska fördelas, säger Anders.
– För hur du än försöker hitta ett rättvist system kommer du aldrig få alla nöjda, det är alltid någon som är missnöjd. Det är skönt att slippa.
– Man har liksom tagit bort den individuella hetsen. Det blir ett bättre arbetsklimat så här, säger Malin.

I dag har Boulebar sju restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Örebro. Men när diskussionerna om att bli kontant- och dricksfria startade fanns bara tre ställen i Stockholm.
Malin säger att det initialt fanns motvilja mot förslaget från en del av dem som var anställda då.
– Det är helt naturligt. Det var något nytt och konstigt, det har inte hänt förut. Det var därför det fick ta tid. Och man sade också att om vi inte kommer överens så gör vi det inte. Alla måste vara med på det.

Dricksförbudet på Boulebar

  • Metod: Dricks är uttalat förbjudet, både på kort och kontant. Arbetsgivaren satsar i stället på utbildning, marknadsmässiga löner och vinstutdelning till personalen.
  • Hur går det? Bra, enligt cheferna. Mindre administration, bättre sam­arbete och nöjda gäster

När de ska nyanställa informerar de om företagets drickspolicy. En del reagerar, men de flesta gör det inte, säger Anders.
– Man kan märka att en del kommer med löneanspråk som tar höjd för utebliven dricks. Men vi brukar kunna mötas.
– Innan vi skriver på papper har vi ju förhandlat om lön, så när du skriver på ska du vara nöjd, säger Malin och berättar att Boulebar satsar mycket på vidareutbildning för de anställda, som till exempel studieresor och kurser.

Hon berättar också att det finns ett system där en viss del av vinsten går tillbaka till de anställda.
Malin och Anders tror att allt fler arbetsgivare kommer att gå samma väg så småningom.
– Vi vill absolut inte peka finger, men vi tror att det här är framtiden. Egentligen är det ju inget konstigt. Köper du ett glas vin så betalar du för ett glas vin. Precis som du gör med allt annat du köper, säger Malin.

Spara

Spara

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här