Nyheter arbetskraftsmigration

De kan tvingas lämna Sverige efter sex års jobb

Efter sex års jobb på McDonald’s riskerar Joydip Paul och Sadat Chowdhury att förlora sina arbetstillstånd. Arbetsgivaren vägrar att fylla i de papper som Migrationsverket kräver.

Publicerad 18 juli 2017
De kan tvingas lämna Sverige efter sex års jobb
Joydip Paul har jobbat på McDonald's i sex år. Nu riskerar han att bli av med sitt arbetstillstånd. Foto: Elis Hoffman
Joydip Paul. Foto: Elis Hoffman.

Joydip Paul kom från Bangladesh till Stockholm 2010 för att plugga nanoteknik på KTH. Parallellt med studierna jobbade han på McDonald’s, och 2011 blev han tillsvidareanställd på 75 procent. Nu, sex år senare, ska han ansöka om permanent uppehållstillstånd. Men Tornado AB, företaget som driver McDonald’s-restaurangen där han jobbar, tänker inte fylla i de papper som Migrationsverket kräver.
– Jag har anställningsbevis och har jobbat väldigt lång tid. Jag vet inte varför de vägrar. Jag har inte haft ett enda bråk med någon person där och mina kollegor säger att de är jättenöjda med hur jag jobbar. Jag har inte fått någon signal från cheferna att de inte skulle vara nöjda, säger Joydip Paul.

När han förstod att arbetsgivaren inte tänkte fylla i det som behövdes vände han sig till Hotell- och restaurangfackets Stockholmsavdelning. Men facket kan bara hantera de arbetsrättsliga lagarna, och inte migrationslagarna, förklarar ombudsman Cecilia Creutz.
– Medlemmen riskerar att hamna i ett slags Moment 22. Om inte arbetsgivaren ger honom de papper som krävs, det så kallade anställningserbjudandet, så riskerar han att bli av med uppehållstillståndet. Och om han inte har det så kan arbetsgivaren utestänga honom från arbetsplatsen. Det blir ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd.

Sadat Chowdhury. Foto: Anna Hjorth.

Det är inte bara Joydip Paul som har problem att få Tornado AB att fylla i papperen till Migrationsverket. Sadat Chowdhury kommer också från Bangladesh och har varit fast anställd på McDonald’s sedan 2010. Han har främst jobbat nätter och de senaste månaderna har han varit sjukskriven, eftersom han har opererats för diskbråck.
– Migrationsverket ringde arbetsgivaren för att få in anställningserbjudandet, när jag hade ansökt om förlängt arbetstillstånd. Men i stället skickade min chef ett mejl till mig där han sade att han inte kan göra det, för jag har inte presterat bra. De vill inte skriva under och de behöver inte ge någon orsak. Jag har försökt få dem att ändra sig, men de vill inte, berättar Sadat Chowdhury.

Cecilia Creutz på HRF tycker att det är problematiskt att arbetsgivare själva kan välja om de vill fylla i papperen till Migrationsverket eller inte.
– Mindre seriösa arbetsgivare kan ju använda sig av detta för att göra sig av med folk lite smidigt. Det blir godtyckligt, när de helt enkelt bara kan bestämma att den här personen vill vi inte ha kvar av någon anledning. I de här fallen har det ju gått bra i sex år, men plötsligt gör det inte det längre. Man kan tycka att McDonald’s och franchisetagarna borde hantera sådana här saker moraliskt korrekt, men det gör de inte nu.

Joydip Paul har inte gett upp hoppet. Cecilia Creutz har hjälpt honom med ett brev till Migrationsverket för att förklara omständigheterna. Nu väntar han på besked och planerar för framtiden.
– Jag fortsätter att studera, jag läser svenska och it-säkerhet. Kanske kan jag forska eller starta företag. Jag vill verkligen stanna, hjälpa till och bidra här i Sverige. Nu ska jag snart få barn, jag vill också att mitt barn ska ha det bra här, säger han.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Nyheter KOMPETENS

Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt

Hög träffsäkerhet och fina omdömen från deltagare och deras arbetsgivare. Det konstaterar analysföretaget Ramboll i sin utvärdering av HRF:s projekt En värld av möjligheter.

Publicerad 30 november 2020 Kommentera
Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt
I projektet En värld av möjligheter har HRF erbjudit kurser i bland annat specialiserad matlagning samt service och bemötande. Foto: Mostphotos

Efter jul avslutas projektet En värld av möjligheter, där Hotell- och restaurangfacket anordnat kurser för branschanställda i Småland samt på Gotland och Öland. Pengarna, runt 8 miljoner kronor, har EU:s socialfond stått för.

I oktober hade 293 personer deltagit i någon eller flera av kurserna.

Frida Ljunggren. Foto: Privat

– Målet var 300 unika deltagare. Det tror vi att vi når för vi har några ytterligare som går i november och december, säger Frida Ljunggren, en av projektledarna.

Det var för att sätta fokus på frågan om kompetensutveckling i hotell- och restaurangnäringen som HRF drog i gång projektet 2018. Man ville stärka yrkesstoltheten och göra det möjligt för fler att stanna och utvecklas i branschen. Tillsammans med Visita och utbildningsanordnare, har förbundet erbjudit kurser som Mat och dryck i kombination, Specialiserad matlagning samt Arbetsledning och ledarskap. Ramboll framhåller i sin utvärdering att man varit lyhörd för att behoven kan förändras.

– Hygien och städ som vi tog fram i samband med corona har blivit väldigt populär, säger Frida Ljunggren.

Hotell- och restaurangfacket utesluter inte att det kan komma fler kompetenssatsningar framöver.
– Vi står redo, vi är beredda att göra det här på nationell nivå. Nu har vi fått en bra erfarenhet och hjälpt många medlemmar till kompetensutveckling. Vi har bra kunskaper om att driva ESF-projekt, så nu väntar vi bara på lämpliga utlysningar att söka, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Nyheter lön

”Lön i förtid potentiell skuldfälla”

Nya företag specialiserar sig på att låta anställda i branschen plocka ut sin lön i förtid. Både HRF och Visita varnar för att det kan vara en potentiell skuldfälla.

Publicerad 30 november 2020 Kommentera
”Lön i förtid potentiell skuldfälla”
Med några knapptryck i en app kan anställda ta ut intjänad lön. Foto: Colourbox
Mikael Ingelson. Foto: Privat

I andra länder är de redan etablerade, företagen där affärsidén är att låta anställda ta ut i lön i förtid. Nu finns de även i Sverige. Grace och Mysaly är två av företagen som har tagit trenden hit.
– Vi erbjuder företagen en möjlighet att erbjuda sina medarbetare en förmån, att de kan få ta ut en liten del av sin lön i förtid, säger Mikael Ingelson som är vd och en av grundarna till Mysaly.
– Det kan vara för att det har dykt upp oförutsägbara utgifter som att bilen går sönder eller att barnen behöver nya vinterskor när det är långt kvar till lön.

Han berättar att den främsta målgruppen är personer med så kallade timanställningar, vars inkomster kan variera kraftigt mellan månaderna.
– Det är många som inte har ett sparkapital att luta sig tillbaka på. Vi har sett i undersökningar att det är många timanställda som känner finansiell stress. Det här ska underlätta för dem.

Företaget delägs av Quinyx, som har branschens mest använda app för schema- och tidsrapportering. I nuläget är det framför allt Quinyx kunder som Mysaly vänder sig till, säger Mikael Ingelson.
– Vi måste ha tillgång till lönesystem för att säkert kunna betala ut pengar. Vi måste veta att timmarna är attesterade för att kunna betala ut pengar i systemet. Vi sysslar inte med låneverksamhet.

Kan sätta människor i oerhört besvärliga lägen.Malin Ackholt, ordförande HRF

Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket, ser flera problem med tjänsten. Ett är att det blir svårt för de anställda att överblicka sin inkomst.
– Det handlar om en väldigt sårbar grupp anställda som redan i dag har svårt att förutse vad de kommer att tjäna.

Det andra problemet som hon ser är att det riskerar att sätta anställda i skuld.
– Om du i ett pressat läge tar ut lön kan det ställa till med stora ekonomiska problem i ett längre perspektiv. Det är ett system som kan sätta människor i oerhört besvärliga lägen. Jag är väldigt skeptisk, säger hon.

Går inte att blunda för att det är en potentiell skuldfälla.Torbjörn Granevärn, förhandlingschef Visita

Torbjörn Granevärn är förhandlingschef på branschorganisationen Visita. Han säger att han tycker att idén om flexibelt löneuttag i grunden är god, men att det ställer höga krav på transparens och spårbarhet.
– I ett sådant här system är det oerhört viktigt att man kan följa hur arbetstagare har arbetat och fått ut lön i förskott. Vi har ett regelverk som ska följas, det kommer man inte runt genom att använda sig av en sådan tjänst. Det måste skötas korrekt.

Torbjörn Granevärn. Foto: Visita

Torbjörn Granevärn säger att Visita inte ser några hinder i vare sig kollektivavtal eller lagar. Att som arbetsgivare bevilja anställda ett förskott på lönen är möjligt redan i dag, säger han.
– Då ligger ansvaret på den goda arbetsgivaren att göra en helhetsbedömning av läget, att det blir rätt belopp och att den anställde klarar sin ekonomi långsiktigt.

Men även Visita ser en risk för att anställda skuldsätter sig när det momentet försvinner, säger han.
– Det går inte att blunda för att det är en potentiell skuldfälla. Framför allt när man gör den här transaktionen i en bransch där medellönen är låg.

Fakta: Så här funkar det

Arbetsgivaren tecknar ett avtal med Mysaly. Genom en app kan de anställda sedan välja att ta ut intjänad lön före ordinarie löneutbetalningsdatum. De förtida uttagen dras från nästa lön. För varje uttag betalar de anställda en administrationsavgift, i nuläget 35 kronor per uttag. Arbetsgivaren betalar en licensavgift för tjänsten.

 

Mikael Ingelson, vd på Mysaly, säger att företaget skulle skjuta sig i foten om de bidrog till att de anställda hamnade i en dålig sits.
– Det här är ju en förmån som ska hjälpa arbetsgivare att bli extra attraktiva. Det måste ske ansvarsfullt. Våra kunder har möjlighet att sätta ett tak på hur mycket pengar de anställda kan ta ut och hur ofta, till exempel max två uttag eller max 2 000 kronor i månaden. Det är också det vi föreslår att de gör.

Hur många kunder Mysaly har i dagsläget vill Mikael Ingelson inte avslöja, men säger att det är ”ett gäng”.
– Vi startade verksamheten under året så corona har så klart påverkat oss, men vi har ett gäng nöjda kunder och vi är i dialog med ytterligare ett antal.

Att företag som Mysaly växer i hotell- och restaurangbranschen visar att det finns problem där. Det säger HRF:s ordförande Malin Ackholt.
– Det visar att vi har working poor i Sverige. Att vi har en arbetsmarknad som inte borde finnas år 2020. Det är ett förkastligt system, med folk som inte får fasta anställningar så att de klarar sig. Det här ju deras jobb, inte deras extrajobb.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här