Efter sex års jobb på McDonald’s riskerar Joydip Paul och Sadat Chowdhury att förlora sina arbetstillstånd. Arbetsgivaren vägrar att fylla i de papper som Migrationsverket kräver.


Joydip Paul kom från Bangladesh till Stockholm 2010 för att plugga nanoteknik på KTH. Parallellt med studierna jobbade han på McDonald’s, och 2011 blev han tillsvidareanställd på 75 procent. Nu, sex år senare, ska han ansöka om permanent uppehållstillstånd. Men Tornado AB, företaget som driver McDonald’s-restaurangen där han jobbar, tänker inte fylla i de papper som Migrationsverket kräver.
– Jag har anställningsbevis och har jobbat väldigt lång tid. Jag vet inte varför de vägrar. Jag har inte haft ett enda bråk med någon person där och mina kollegor säger att de är jättenöjda med hur jag jobbar. Jag har inte fått någon signal från cheferna att de inte skulle vara nöjda, säger Joydip Paul.
När han förstod att arbetsgivaren inte tänkte fylla i det som behövdes vände han sig till Hotell- och restaurangfackets Stockholmsavdelning. Men facket kan bara hantera de arbetsrättsliga lagarna, och inte migrationslagarna, förklarar ombudsman Cecilia Creutz.
– Medlemmen riskerar att hamna i ett slags Moment 22. Om inte arbetsgivaren ger honom de papper som krävs, det så kallade anställningserbjudandet, så riskerar han att bli av med uppehållstillståndet. Och om han inte har det så kan arbetsgivaren utestänga honom från arbetsplatsen. Det blir ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd.

Det är inte bara Joydip Paul som har problem att få Tornado AB att fylla i papperen till Migrationsverket. Sadat Chowdhury kommer också från Bangladesh och har varit fast anställd på McDonald’s sedan 2010. Han har främst jobbat nätter och de senaste månaderna har han varit sjukskriven, eftersom han har opererats för diskbråck.
– Migrationsverket ringde arbetsgivaren för att få in anställningserbjudandet, när jag hade ansökt om förlängt arbetstillstånd. Men i stället skickade min chef ett mejl till mig där han sade att han inte kan göra det, för jag har inte presterat bra. De vill inte skriva under och de behöver inte ge någon orsak. Jag har försökt få dem att ändra sig, men de vill inte, berättar Sadat Chowdhury.
Cecilia Creutz på HRF tycker att det är problematiskt att arbetsgivare själva kan välja om de vill fylla i papperen till Migrationsverket eller inte.
– Mindre seriösa arbetsgivare kan ju använda sig av detta för att göra sig av med folk lite smidigt. Det blir godtyckligt, när de helt enkelt bara kan bestämma att den här personen vill vi inte ha kvar av någon anledning. I de här fallen har det ju gått bra i sex år, men plötsligt gör det inte det längre. Man kan tycka att McDonald’s och franchisetagarna borde hantera sådana här saker moraliskt korrekt, men det gör de inte nu.
Joydip Paul har inte gett upp hoppet. Cecilia Creutz har hjälpt honom med ett brev till Migrationsverket för att förklara omständigheterna. Nu väntar han på besked och planerar för framtiden.
– Jag fortsätter att studera, jag läser svenska och it-säkerhet. Kanske kan jag forska eller starta företag. Jag vill verkligen stanna, hjälpa till och bidra här i Sverige. Nu ska jag snart få barn, jag vill också att mitt barn ska ha det bra här, säger han.