Nyheter arbetskraftsmigration

Han nekas papper för uppehållstillstånd

Sadat Chowdhury har arbetstillstånd och fast jobb på McDonald’s. Nu ska han söka permanent uppehållstillstånd, men arbetsgivaren vägrar fortfarande att lämna de uppgifter som Migrationsverket kräver.

Publicerad 20 februari 2018
Han nekas papper för uppehållstillstånd
Sadat Chowdhury. Foto: Elis Hoffman

I somras berättade Hotellrevyn om restaurangbiträdet Sadat Chowdhury från Bangladesh som jobbat på McDonald’s i Stockholm sedan 2010. De senaste fyra åren har han varit tillsvidareanställd. Trots det ville inte företaget Tornado AB, som driver restaurangen där han jobbar, ge honom det underlag som Migrationsverket kräver.
– Jag fick förlängt arbetstillstånd ändå, jag tror att det var för att facket hjälpte mig med ett brev. Nu ska jag söka permanent uppehållstillstånd. Jag har bett min arbetsgivare att de ska fylla i det som Migrationsverket vill ha, men de har sagt att de inte vill, säger Sadat Chowdhury.

Det som krävs är ett så kallat anställningserbjudande. Det behövs trots att han har anställningsbevis som styrker att han är tillsvidareanställd sedan flera år.
– Jag har samma jobb som jag haft hela tiden. Och jag har fått förlängt tidigare, så varför skulle de inte ge mig uppehållstillstånd nu, undrar Sadat.

För att få hjälp har han vänt sig till Hotell- och restaurangfackets Stockholmsavdelning igen. Ombudsmannen Cecilia Creutz förklarar att det är svårt för HRF att hjälpa till i migrationsärendena. De avgör från fall till fall om det finns något de kan göra utöver rådgivning.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd.Cecilia Creutz, HRF-ombudsman

– Det här fallet är tragiskt, tycker jag. Han har en fast anställning, men ändå vill inte arbetsgivaren ge honom anställningserbjudandet han behöver. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd, så att de kan bli av med honom, säger hon.

Joakim Nordin är Sadats chef och store manager på restaurangen. Det är han som sagt att de inte tänker hjälpa honom med uppgifterna till Migrationsverket. Men han vill inte förklara varför. När Hotellrevyn söker honom för en intervju svarar han via mejl: ”Jag vill inte bli intervjuad i frågan. Hoppas du har en bra dag!”

För Sadat börjar tiden rinna ut. Senast den 15 mars måste han ha gjort sin ansökan om permanent uppehållstillstånd. Även den här gången fäster han sitt hopp till att det ska räcka med bevis på anställningen och ett brev från HRF som förklarar situationen.
– Om jag inte får uppehållstillstånd så vet jag inte vad jag ska göra. Jag måste väl åka tillbaka till Bangladesh, men jag har varit i Sverige så länge. Jag har barn som går på dagis, och det skulle vara väldigt svårt att återvända. Det här är så frustrerande.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här