Nyheter arbetskraftsmigration

McDonald’s: ”Vi avgör från fall till fall”

Både Joydip och Sadat är tillsvidareanställda på McDonald’s av franchiseföretaget Tornado AB. Där tycker man att det är fel att det i praktiken blir arbetsgivaren som avgör om en person får stanna i Sverige.

Publicerad 18 juli 2017

Tornado AB driver nio McDonald’s-restauranger i Stockholm. Bland annat på Nybrogatan och Kungsgatan, där Joydip Paul och Sadat Chowdhury arbetar. I företaget arbetar flera personer med arbetstillstånd, och det är inte ovanligt att man skriver intyg till Migrationsverket.
– Vi tittar från fall till fall på de medarbetare som vill ha detta. Det handlar bland annat om arbetsprestation, vad man har bidragit med på jobbet och så. I de här fallen har vi valt att inte fylla i papperen, säger Patrik Hamberg, operations manager på Tornado AB.

Patrik Hamberg förklarar att det är tidskrävande att fylla i det som Migrationsverket vill ha.
– Det tar nästan en hel dag. Egentligen blir det konstigt att Migrationsverket lägger det här på oss som arbetsgivare, det är inte vi som ska fatta beslutet om någon ska få stanna eller inte. Det borde räcka med anställningsbeviset.

Men Migrationsverket kräver mer för att någon ska få sitt arbetstillstånd förlängt. Arbetsgivaren ska bland annat visa att man betalat lön och försäkringar den tid personen har varit anställd, samtidigt som man erbjuder fortsatt anställning. Men det finns ingen lag som säger att arbetsgivaren är skyldig att göra detta. Att det skulle finnas något moraliskt ansvar, som HRF:s ombudsman tycker (se artikel intill), håller inte Patrik Hamberg på Tornado AB med om.
– Man kan alltid diskutera moral, men vi tar våra beslut utifrån vad som är bäst för vår affärsverksamhet. Vi ska ge våra gäster så bra mat och service som möjligt. Nu har vi tagit de beslut vi gjort och vi måste stå för dem, oavsett vad den enskilde medarbetaren tycker.

Hotellrevyn har även varit i kontakt med Svenska McDonald’s. Tf presschef Marianne Ahlgren svarar i ett mejl: ”McDonald’s följer alltid lagar, regler och avtal, så har vi förstått att det även skett i dessa fall. Vi diskuterar inte specifika fall mellan arbetsgivare och medarbetare och har inte kunskap om grunden för att en individ inte får förlängt erbjudande. Det avgör varje enskild arbetsgivare utifrån sina kriterier.”

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här