Nyheter arbetskraftsmigration

McDonald’s: ”Vi avgör från fall till fall”

Både Joydip och Sadat är tillsvidareanställda på McDonald’s av franchiseföretaget Tornado AB. Där tycker man att det är fel att det i praktiken blir arbetsgivaren som avgör om en person får stanna i Sverige.

Publicerad 18 juli 2017

Tornado AB driver nio McDonald’s-restauranger i Stockholm. Bland annat på Nybrogatan och Kungsgatan, där Joydip Paul och Sadat Chowdhury arbetar. I företaget arbetar flera personer med arbetstillstånd, och det är inte ovanligt att man skriver intyg till Migrationsverket.
– Vi tittar från fall till fall på de medarbetare som vill ha detta. Det handlar bland annat om arbetsprestation, vad man har bidragit med på jobbet och så. I de här fallen har vi valt att inte fylla i papperen, säger Patrik Hamberg, operations manager på Tornado AB.

Patrik Hamberg förklarar att det är tidskrävande att fylla i det som Migrationsverket vill ha.
– Det tar nästan en hel dag. Egentligen blir det konstigt att Migrationsverket lägger det här på oss som arbetsgivare, det är inte vi som ska fatta beslutet om någon ska få stanna eller inte. Det borde räcka med anställningsbeviset.

Men Migrationsverket kräver mer för att någon ska få sitt arbetstillstånd förlängt. Arbetsgivaren ska bland annat visa att man betalat lön och försäkringar den tid personen har varit anställd, samtidigt som man erbjuder fortsatt anställning. Men det finns ingen lag som säger att arbetsgivaren är skyldig att göra detta. Att det skulle finnas något moraliskt ansvar, som HRF:s ombudsman tycker (se artikel intill), håller inte Patrik Hamberg på Tornado AB med om.
– Man kan alltid diskutera moral, men vi tar våra beslut utifrån vad som är bäst för vår affärsverksamhet. Vi ska ge våra gäster så bra mat och service som möjligt. Nu har vi tagit de beslut vi gjort och vi måste stå för dem, oavsett vad den enskilde medarbetaren tycker.

Hotellrevyn har även varit i kontakt med Svenska McDonald’s. Tf presschef Marianne Ahlgren svarar i ett mejl: ”McDonald’s följer alltid lagar, regler och avtal, så har vi förstått att det även skett i dessa fall. Vi diskuterar inte specifika fall mellan arbetsgivare och medarbetare och har inte kunskap om grunden för att en individ inte får förlängt erbjudande. Det avgör varje enskild arbetsgivare utifrån sina kriterier.”

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här