Nyheter budget 2017

Bättre a-kassa för förtroendevalda och deltidsarbetslösa

Förtroendevalda ska få rätt till a-kassa för fackligt arbete och deltidsarbetslösa ska få ersättning längre än i dag. Det föreslog regeringen i förra veckan. Bra men inte tillräckligt, anser både HRF och Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK.

Publicerad 9 september 2016
Bättre a-kassa för förtroendevalda och deltidsarbetslösa
Den som är arbetslös på deltid ska kunna få ersättning från a-kassan under max 60 veckor, enligt förslaget. Foto: AF/Studio CA
Karin Pettersson 2013
Karin Pettersson, chef för HRAK. Foto: Rebecka Uhlin

I förra veckan presenterade regeringen och Vänsterpartiet en rad förbättringar av arbetslöshetsförsäkringen. Bland annat vill man utöka tiden som deltidsarbetslösa kan få ersättning från a-kassan från dagens 75 dagar till max 60 veckor.

Karin Pettersson, chef på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, välkomnar förslaget men skulle hellre se att deltidsbegränsningen togs bort helt.
– På Arbetsförmedlingen finns ett system för att säkerställa att människor söker mer arbete än man redan har, och gör man inte det får det konsekvenser för ersättningsrätten. Det borde räcka. Det är inte våra medlemmars fel att det inte går att få tag i ett heltidsjobb. Men förslaget är ett steg i rätt riktning.

Fakta:

År 2008 minskade den dåvarande regeringen antalet dagar som deltidsarbetslösa kan få a-kasseersättning till 75 dagar.

I regeringens och Vänsterpartiets förslag ska det i stället bli möjligt att få ersättning för deltidsarbetslöshet i upp till 60 veckor.

Regeringen vill också se förenklad administration för a-kassorna och höjd åldersgräns för att gå med i a-kassan.

Under hösten ska förslagen gå ut på remiss till olika instanser.
Förslaget om höjd tidsgräns för deltidsarbetslösa finns med i budgetpropositionen för 2017 och planeras till första kvartalet av 2017.

I juli i år var 758 av medlemmarna i HRAK registrerade som deltidsarbetslösa.

Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Lisa Castilla
Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Lisa Castilla

Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket, håller med.
– I dag måste folk ibland säga upp sig från arbete för att kunna försörja sig, så på det sättet är det bra med en förlängning. Allt som ger våra medlemmar mer trygghet är bra.
Samtidigt tror han att det finns en risk att arbetsgivare tar detta som en möjlighet att ha anställda på låg anställningsgrad.
– Ett möjligt hot är att arbetsgivare kombinerar sitt erbjudande om arbete med ersättning från a-kassan. Det är inte bra, det är bättre att folk får heltidsjobb och trygga anställningar.

Ett annat förslag är att förtroendeuppdrag, till exempel fackligt arbete, ska bli a-kassegrundande. Detta är något som fackförbunden länge efterfrågat.
– Det kommer för sent. Men det är bra. Det innebär en ökad trygghet för våra förtroendevalda. Och ska vi ha ett samhälle som upprätthåller demokratin så måste vi ha folk engagerade i föreningar av olika slag, säger Per Persson.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här