Nyheter ARBETSMILJÖ

Värk och trötthet ökar i branschen

Nästan tre av tio hotell- och restauranganställda har besvär som beror på jobbet, visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Problemen har ökat mer än i andra branscher under pandemin.

Publicerad 1 september 2021
Värk och trötthet ökar i branschen
Värk och trötthet efter jobbet är mycket vanligt bland hotell- och restauranganställda. Foto: Istockphoto

Under pandemin har allt fler fått besvär till följd av sitt arbete. Nu lider nästan var tredje i arbetslivet av besvär som trötthet, smärta och sömnstörningar, visar Arbetsmiljöverkets undersökning Arbetsorsakade besvär 2020.

Även inom hotell- och restaurang har så många av de anställda besvär, men här har ökningen varit större än i andra branscher.
Vid motsvarande mätning 2018 hade 23 procent besvär kopplade till arbetet, nu var det 30 procent.

Den vanligaste orsaken till besvären är hög arbetsbelastning, både för branschen och totalt sett.
Bland de branschanställda som hade besvär var fysisk värk vanligast, följt av trötthet.
– Det är en spekulation, men man kan resonera kring att det har varit ett speciellt år för hotell- och restaurangbranschen, säger Ann Ponton Klevestedt, enhetschef för statistik och analys på Arbetsmiljöverket.

Så påverkar jobbet

När hotell- och restauranganställda hade besvär till följd av arbetet var det här vanligast:
  1. Fysisk smärta, värk: 80 procent
  2. Trötthet: 75 procent
  3. Ryggbesvär: 66 procent
  4. Besvär i nacke, axel, arm: 62 procent
  5. Huvudvärk: 52 procent
  6. Sömnstörningar, problem med höfter, bäcken, ben, knän: 49 procent
  7. Oro, ångest: 47 procent
  8. Besvär fingrar, hand: 42 procent
  9. Problem med minne, koncentration, tankeförmåga: 36 procent
  10. Symtom på depression, utmattning: 32 procent

Framför allt är det kvinnorna i branschen som har drabbats. Vid förra mätningen hade 27 procent besvär som berodde på jobbet, nu var det 35 procent.

Arbetsmiljöverket ser pandemin som en orsak till att besvären totalt sett har ökat från 28 procent 2018 till 32 procent 2020.
– Inte nog med att det är en kris, den har också pågått väldigt länge. Det har varit svårt att få den återhämtning som är så viktig när arbetslivet ställer stora krav på oss, sade Erna Zelmin-Ekenhem när rapporten presenterades.

Undersökningen är gjord under april till december 2020.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här