Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Varannan chef granskar jobbsökande på nätet

Du laddar upp tokiga partybilder, gnäller av dig efter arbetsdagen. Du söker jobb. Kanske tillhör arbetsgivaren de 38 procent som väljer bort dig efter att ha kollat upp dina digitala fotavtryck.

Publicerad 7 februari 2012
Varannan chef granskar 
jobbsökande på nätet
Av arbetsgivarna i undersökningen har 56 procent kollat upp en sökande på nätet. Foto: Christina Andersson

Suck! Jag är så trött på idioter. Jag borde egentligen ha ­dubbel lön eftersom jag gör ­andras jobb också!« Facebookstatusen, som tillhör en kompis med en dålig dag, väcker ingen större uppståndelse. Vägen mellan det privata och resten av världen är i dag extremt kort via Facebook, Twitter och bloggar. Samtidigt ger nätets distans en känsla av anonymitet. Ingen bryr sig väl om privata partybilder eller griniga bloggposter, tänker många.

Tänk igen. Ditt beteende i de ­sociala medierna kan få följder för din framtida karriär, visar en ­undersökning som Hotellrevyn har gjort bland arbetsgivare i branschen.
Resultatet visar att så många som 56 ­procent av arbetsgivarna surfar runt och kollar upp arbetssökande. Vanligast är Facebook, som hälften av arbetsgivarna använder. Strax efter kommer Google som används av var tredje. ­Resultatet av vår undersökning visar också att sökningarna får konsekvenser. Av de tillfrågade arbetsgivarna säger 38 procent att de någon gång valt bort en sökande på grund av saker de sett på nätet.

En av dem är Harriet Öholm på företaget Serviceminded, som ­rekryterar till hotell och restauranger.
– Vi googlar alla våra slutkandi­dater. Då får man ju upp både Facebookresultat, bloggar och artikel­kommentarer.
Det Harriet Öholm söker kan vara forum­inlägg, bloggar eller medlemskap av olika slag.
– Man får en uppfattning om personen, om man är engagerad i något eller är med i någon förening.
Många lägger ju ut hela sin dagbok ­på ­nätet.
Det händer att hon hittar saker som hon inte tycker är passande. ­Det kan handla om lättklädda bilder eller ­alkohol- eller drogrelaterade inlägg. En sådan upptäckt kan sedan göra att sökande inte får gå vidare.
– Det beror på vad det är för företag och tjänst. Om det är ett företag med hög ­integritet så fungerar inte vad som helst. Om jag rekryterar till Grand Hôtel kanske det inte passar med någon som lagt ut ­väldigt lättklädda bilder.
Harriet Öholm har även varit med om att kunder själva kollat upp sökande på nätet.
– En kund hade sett att en kandidat gillat låtar på en kondomsajt och tyckte inte att hon var lämplig. Personligen tycker jag att det var lite hårt.

Bedömningen beror alltså på ­betraktarens värderingar. Det som upprör en arbetsgivare kanske inte berör en annan. Och en del vill inte titta alls. Kaj Holmgren, ­rekryteringschef på Parks and Resorts, tycker inte att nätet är rätt plats att hämta ­information om sökande.
– Vi har medvetet valt att inte leka detektiver på nätet. Vi ­rekryterar mycket på ­engagemang och personlighet, så vi ­prioriterar tiden till att träffa de sökande i stället.
Koncernen, där bland annat Gröna Lund och Skara Sommarland ingår, kontrollerar inte arbetssökande i de sociala medierna. Men Kaj Holmgren vill inte döma arbets­givare som gör det.
– Jag ska inte lägga någon värdering i vad andra gör, men det är fel prioritering för oss.

Att arbetsgivare bläddrar i arbets­sökandes Facebookalbum kan kännas olustigt, men det är inte olagligt. Det säger Sören Öman, ­arbetsrättsexpert och vice ordförande i Arbetsdom­stolen.
– Utgångspunkten är att alla, även arbetsgivare, har informationsfrihet. Man har rätt att ta del av information och bilda sig en uppfattning.
Snårigare blir det när man som redan anställd kommenterar sitt jobb i de sociala ­medierna. Olika arbetsrättsliga regler reglerar vad en anställd får göra på nätet, säger Sören Öman.
– Du får inte lämna ut konkreta företags­hemligheter. Och om man håller på att bedriva kritik mot sin ­arbetsgivare i väldigt hårda ordalag kan man hänföra det till illojalitet. Men för att en arbetsgivare ska kunna vidta åtgärder krävs skälig grund.
Kaj Holmgren på Parks and Resorts tycker inte ­heller att kritiska anställdas skriverier enbart är av ondo.
– Självklart vill vi helst ta en dialog utanför de sociala medierna, men är det så att någon är kritisk så försöker vi ta lärdom och utvecklas som företag. Vi uppmuntrar våra medarbetare att använda sociala medier och vi har mest goda erfarenheter.

Att allt fler företagare intresserar sig för sociala medier är tydligt. En undersökning som Stockholms handels­kammare gjorde 2011 visade att antalet arbetsgivare som granskade arbetssökande i de sociala medierna nästan dubblerats på ett år.
Och i ­Hotellrevyns ­undersökning uttrycker en rad arbetsgivare som inte gör detta i dag, att de nog kan komma att göra det i framtiden. Vad denna ökande kontroll kan få för konsekvenser vill arbetsrättsexpert Sören Öman inte spekulera i. Han vidhåller dock att rent arbetsrättsligt gör arbetsgivarna inget fel när de bedömer sökande utifrån deras bloggar.
– Privata arbetsgivare har inte någon skyldighet att vara opartiska vid anställningar. Gränsen går vid förbud mot diskriminering eller föreningsrättskränkning. Så beslut att inte anställa någon kan grunda sig på något man har sett på bloggar och Facebook. Som arbetssökande har man ganska dåligt skydd.


Skämt och huvudbonader kostade dem jobbet

  • En McDonaldsanställd i Örebro fick sparken efter att en arbetsledare upptäckt att hon bloggat kritiskt om sitt jobb. Även arbetsledaren hamnade i blåsväder efter att ha skämtat om saken på sin Facebooksida. 
  • Tre anställda på ett bemanningsföretag fick avsluta sitt uppdrag på Volvo i Skövde efter att de twittrat nedlåtande om företaget.
  • En anställd som sagts upp från ett it-företag i Piteå fick stöd på Facebook av tre tidigare kollegor. Bland annat skrev de om att skjuta företagets chef. Kollegorna för­lorade jobben.
  • En vikarie på en förskola i Göteborg greps av polis efter att ha twittrat om att våldta småflickor. Mannen åtalades inte, men fick inte jobba vidare.
  • En barnskötare sades upp efter att föräldrar reagerat på att han  bar en mössa med texten »Pornstar« på sin bild på Facebook.
  • En enhetschef på Migrationsverket blev av med jobbet efter att han bloggat om sina sympatier för Israel i konflikten med Palestina. Efter en strid i domstol fick han tillbaka jobbet.
  • En moderat pressekreterare facebookade om hur en invandrad städerska snabbt tvättat bort bajs i hans trapphus. Han beskrev händelsen  för ett bra exempel på »arbets­linjen«. Efter mediestormen som följde slutade han.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här