Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Utnyttjad kinesisk kock får 400 000

I maj förra året kom kinesiske Jiang Zhaolin till Sverige för att jobba som kock på en SHR-restaurang i Göteborg. I somras svimmade han på gatan av ren utmattning efter att ha jobbat 80 timmar i veckan till svältlön i drygt ett år. Med hjälp av HRF har han nu fått upprättelse och 400 000 kronor i ersättning.

Publicerad 12 oktober 2011

Trots att Jiang Zhaolin från Shandong i Kina var en erkänd och erfaren kock, lät jobbet som kock på en thairestaurang i Göteborg lockande. Arbetsgivaren skulle ordna boende och villkor och lön var enligt svenskt kollektivavtal. I och för sig krävde den kinesiske arbetsförmedlaren 70 000 svenska kronor för jobbet, men Jiang fick höra det skulle snart betala sig. I maj förra året landade han på svensk mark, och ganska snabbt förstod han att löftena inte stämde.
– I verkligheten fick jag börja klockan nio med att städa toaletterna, sedan var det köksjobb hela dagen och sedan fick jag diska fram till sent på natten. Det var helt annorlunda, mycket hårdare.
Den lilla lägenheten delades med fyra andra kineser som jobbade för samma arbetsgivare. För sängplatserna betalade de dyrt.
– När lönen kom fick jag mellan 14-15 000 kronor på mitt konto. Sedan fick jag ta ut 7 700 kronor och lämna tillbaka.

Historien gör Mats Kjellberg, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket i Göteborg, mycket upprörd. Särskilt eftersom företaget Jiang jobbade för är medlemmar i SHR.
– De har tagits hit för att slava. Det här är rent slaveri. De har jobbat 80 timmar i veckan utan ob och andra ersättningar. Dessutom på ett företag som är medlemmar i SHR!
Mats Kjellberg kom i kontakt med Jiang i maj i år, när denne dök upp på avdelningskontoret.
– Han kunde inte ett ord svenska, men med hjälp av en tolk lyckades vi få fram att han ville veta om arbetsgivaren fick slå honom om han gick med i facket.
Då började Jiang få nog. Det hårda arbetet tärde på honom, och i juli trillade han ihop på gatan av utmattning. Efter ett besök hos läkaren blev han sjukskriven.
– Jag blev väldigt sjuk. Läkaren sade att det var stressrelaterad psoriasis.

Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket fick Jiang hjälp att flytta från lägenheten, och förbundet kallade hans arbetsgivare till förhandling. HRF krävde där att Jiang skulle få betalt för all övertid han arbetat och för utebliven sjuklön, ob-ersättning och semesterersättning.
– Dessutom ställde vi krav på skadestånd för brott mot kollektivavtalet eftersom han inte fått anställningsbevis eller kontrolluppgifter, säger Mats Kjellberg.

Nu har arbetsgivaren gått med på en del av förbundets krav. Sammanlagt ska Jiang Zhaolin få runt 400 000 kronor i olika uteblivna ersättningar och skadestånd. Arbetsgivaren ska även betala förbundet 100 000 kronor för brott mot kollektivavtalet. Senast den 15 oktober ska pengarna vara överförda.
– Det känns jättebra att vi har kunnat hjälpa Jiang. Det är förskräckligt att arbetsgivare utnyttjar människor så här, säger Mats Kjellberg.

Jiang Zhaolin har nu rest hem till Kina.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här