Nyheter FORSKNING

Så blir det när hunden checkar in

Allt fler hotell och restauranger marknadsför sig som hundvänliga. Men hur blir det för personalen? Jörgen Eksell forskar om boomen för fyrbenta gäster.

Publicerad 19 november 2025
Så blir det när hunden checkar in
Jörgen Eksell forskar om hur besöksnäringen kan möta hundägarnas förväntningar och vilka problem som kan uppstå. Foto: Jörgen Eksell, Colourbox, Johan Persson (Jörgen Eksell)
Jörgen Eksell
Jörgen Eksell.
Foto: Stig Johansson

Ett litet paket med hundgodis, vattenskål och hundbädd.
Det har blivit vanligare att hotell och restauranger välkomnar hundar. Smidigt för matte och husse, men också mer jobb för dem som jobbar i branschen.

– Hundägare är en växande målgrupp, säger Jörgen Eksell, forskare vid Institutionen för kommunikation, Lunds universitet.

Han leder projektet Att resa med hund. Det finansieras av BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.
Syftet är att ta reda på hur besöksnäringen kan möta hundägarnas förväntningar och ta reda på vilka problem som kan uppstå.

Mer jobb för hotellstädarna

Jörgen Eksell och hans kollegor Maria Månsson och Marlene Wiggill har besökt hundvänliga anläggningar i Sverige, Italien och Storbritannien. De har intervjuat både gäster och personal.

– Housekeeping, reception och restaurang får alla jobba på ett annat sätt, säger Jörgen Eksell.

Det är främst housekeeping som påverkas, eftersom städningen blir tyngre.

Gör hotellet lättstädat

  • Ha särskilda hundrum.
  • Se till att hundarna inte behöver passera igenom för stor del av byggnaden.
  • Satsa på inredning i lättstädade material.
  • Fundera på om all textil behövs.

Vissa ytor är svåra att hålla rent, som sidorna på sängen och möbler i textil.
– En del hotell väljer lite mer lättstädade material, där smuts och hår inte fastnar lika lätt. Men andra gör tvärtom. I Sverige är det minst lika vanligt att man ställer dit äldre och lite slitna möbler. Det underlättar inte för dem som ska städa.

Ibland tar hotellen ut en extra avgift av gäster som har med sig hund.
Men är det ett ordentligt nedsmutsat rum täcker avgiften inte kostnaden för att lägga mer tid på städning, enligt hotellen.

Det finns fler som stökar ner

En sak tycker forskarna var lite extra intressant.
– Hotellen säger att det inte är hunden som är utmaningen utan hundägaren. Hur gästen har uppfostrat hunden och tar hand om den under vistelsen. Många säger också att barn kan smutsa ner ungefär lika mycket som en hund. Och under konferenser, där alkohol är inblandat, kan det också stökas ner mer än det normala.

Ägarna har en förväntan på att personalen ska visa att de ser hunden.

Jörgen Eksell

Men även receptionen måste ta hänsyn till den nya gästgruppen.
– Det är inte så att de behöver gosa med hundarna. Men ägarna har en förväntan på att personalen ska visa att de ser hunden. Lite som när man välkomnar en gäst med barn.

Hotellen har olika regler för frukostmatsal och restaurang. Många hundägare vill ha en lugn del där det inte rör sig så mycket folk.

– Det kan vara en liten utmaning att försöka tillmötesgå deras önskemål och samtidigt tänka på andra gäster. Men i de flesta fall fungerar det bra.

Så hanteras hundrädsla

En annan viktig aspekt är hundrädsla. Det dyker upp i alla intervjuer med hotell, restauranger och kaféer berättar Jörgen Eksell.

– En del hotell har tagit fram skyltar som man kan sätta på utsidan, där det står ”hund på rummet”. Då ska personalen inte gå in. Men det förekommer att man öppnar dörren för att städa och så är det en hund där. Då ska de stänga dörren och gå därifrån.

På ett hotell hade ledningen hjälpt de hundrädda lite informellt.
– De har tagit dit sina egna hundar och visat hur man ska hantera dem. Efter det kände personalen sig tryggare.

Hotel Principe
Poolhäng för vovven, självklart på det hundvänliga hotellet i Rimini. Foto: Jörgen Eksell

Jörgen Eksell har själv två hundar som han rest med i Sverige och andra länder.
– Vi har små hundar, men vid ett tillfälle höll en servitris på att snubbla över en av dem. Så visst påverkar de även restaurangpersonalen.

Som en del av projektet har hundägare fått skriva resedagböcker och efteråt intervjuats om sina erfarenheter. När de rest utanför Sverige har de blivit än mer välkomnade.
– Ju längre söderut i Europa man kommer, desto mer välkomnande är besöksnäringen, säger Jörgen Eksell.

Jaklin är van vid hundar

Jaklin
Jaklin Issac. Foto: Privat

Jaklin Issac i housekeeping på Scandic Portalen i Jönköping känner väl till hur det blir när gästerna har med hundar. Hotellet har tio hundrum som städas på ett speciellt sätt.

Den som har hundrum att städa får lite färre rum eftersom det tar längre tid.

– Vi plockar ut all tvätt och lägger i en särskild påse på vagnen. Sedan dammsuger, moppar och dammar vi, även i badrummet. När det är städat och klart bäddar vi. Ibland är det en massa hår, ibland märks det knappt att det varit en hund där, men vi städar alltid så.

När rummet är städat välkomnas nästa hund med filt, matskål och hundgodis.

Om det av något evenemang som gör att det är fler hundar på hotellet kan även andra rum användas.
– Då blir det lite mer sanering, vi tvättar allt, täcken ock kuddar.

Läkarintyg på allergi

Hundar får inte vara i matsalen, utan ägarna får antingen lämna dem på rummet eller hämta frukosten och sitta med hunden i receptionen, där de får vara.
– Vi har inte fått något klagomål från andra gäster på att det finns hundar. Hundarna brukar heller inte röra sig så mycket i huset.

Finns det någon i housekeeping som är allergisk?
– Ja, och den som har läkarintyg på det ska inte städa hundrummen.

Har du något råd till gäster som tar med sig hund till hotell?
– Ha lite koll på hunden och ta inte upp den i sängen. Säg till om det skulle hända en olycka eller städa undan själv.

Studien i siffror

  • 1 090 hundägare har svarat på en webbenkät.
  • 19 företag och destinationsbolag har intervjuats, i Stockholm, Kalmar, Vimmerby, Italien och Storbritannien.
  • 10 webbsidor har studerats.
  • 28 hundägare har skrivit resedagbok och blivit intervjuade.
    Dessutom fältarbete, observationer på hundvänliga destinationer.
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här