Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Kontantfritt mål för norska facket

I Norge är det lag på att företag inom hotell, restauranger och turism måste acceptera kontant betalning. Det vill både fack och arbetsgivare ändra på.

Publicerad 13 augusti 2014
inlinebild
Clas Delp, förbunds­sekreterare på Fellesforbundet. Foto: Fellesforbundet

Företag borde själva få bestämma om de enbart vill erbjuda kortbetalning. Det tycker både den norska besöksnäringens fackförbund Fellesforbundet och arbetsgivarna i NHO Reiseliv.
I dag är det lag på att företag måste ta emot kontant betalning.

Fack och arbetsgivare har skrivit till Finansdepartementet och bett om en lagändring.
– Vi ser möjligheten att välja bort kontanter som ett led i arbetet för en mer seriös bransch. Vi trycker att Norge bör följa Sveriges exempel och tillåta företagen att välja bort kontant betalning, säger Clas Delp, förbunds­sekreterare på Fellesforbundet, i ett pressmeddelande.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter utbildning

Här ska hotellpersonal få vårdutbildning

Nästa vecka ska personal från Grand Hôtel och Courtyard by Marriott Hotel i Stockholm lära sig första hjälpen, hygien och vård i livets slutskede. Tanken är att de ska kunna avlasta vård och omsorg.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Här ska hotellpersonal få vårdutbildning
På Grand Hôtel i Stockholm ska anställda som drabbats av coronakrisen få utbildning i vård och omsorg. Foto: Grand Hôtel/Tengbom Arkitekter
Pia Djupmark. Foto: Grand Hôtel

Utbildningen är en intensivutbildning på tre dagar. Tanken är att anställda som drabbats av coronakrisen ska utbildas för att kunna avlasta vård och omsorg i Stockholm. Bakom ligger Beredskapslyftet, som tidigare anordnat en liknande utbildning för SAS-personal, och Grand Hôtel.
– Vi har inte kunnat använda vår extrapersonal och vi har varit tvungna att avsluta provanställningar. Det är den gruppen som nu får erbjudande om att gå utbildningen. Så fort det vänder vill vi ju ha tillbaka dem. Det handlar dels om att hjälpa dem, och dels om att göra samhällsnytta, säger Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel

På tisdag den 7 april startar den första pilotomgången, som hålls på Grand Hôtel. Då ska 25 personer från hotellet och från Courtyard by Marriott Hotel i Stockholm få lära sig det man kallar för ”omsorg i en krissituation”. Hit hör bland annat bemötande, sekretess, hygienrutiner, första hjälpen och vård i livets slutskede. Anmälningsprocessen har precis startat, men det verkar som om det finns intresse, säger Pia Djupmark.
– Vi har fått ett positivt bemötande hittills. Jag tror och hoppas att det kommer att bli väldigt bra.

Fakta: Om kursen

Intensivutbildningen anordnas av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonalds, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen kommer att få ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad.
Läs mer på beredskapsyftet.se

I nästa omgång kommer anställda från McDonald’s att få gå kursen. Tanken är sedan att utöka projektet så att hundratals hotell- och restauranganställda ska kunna söka till kursen.
– Det finns möjlighet att växla upp och gå ut till övriga i branschen. Det är ju väldigt många som har drabbats av den här krisen, säger Pia Djupmark.

Efter avslutad utbildning kommer deltagarna att erbjudas jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholm.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter sjukfrånvaro

Fler branschanställda sjukskrivna

I mars ökade sjukfrånvaron bland hotell- och restauranganställda kraftigt, visar statistik från appen Quinyx. Men ökningen sker från väldigt låga nivåer.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Fler branschanställda sjukskrivna
Fler hotell- och restauranganställda sjukanmälde sig i mars, visar Quinyx statistik. Foto: Colourbox
Fredrik Selander. Foto: Bo Höglander

Hotell- och restauranganställda är sällan hemma från jobbet på grund av sjukdom. Det visar statistik från apptillverkaren Quinyx som har många branschföretag som kunder.
I februari missade 16,4 procent av branschpersonalen ett arbetspass någon gång under månaden. I mars ökade siffran till 22,8 procent. Även antalet timmar med sjukfrånvaro ökade, från 20 till 25 timmar i genomsnitt.

Förklaringen är förmodligen att många har tagit till sig av myndigheternas rekommendation att stanna hemma vid förkylningssymtom, säger Fredrik Selander, nordisk marknadschef på Quinyx.
– Det är vår tolkning. Vi tror inte att folk är sjukare egentligen, i alla fall inte så att det motsvarar en sådan dramatisk ökning.

Fakta: Statistiken

Andel anställda som sjukskrev sig i februari och mars 2020 i olika branscher:

  • Vård- och omsorg: 19,5 procent, 31,4 procent
  • Hotell- och restaurang: 16,4 procent, 22,8 procent
  • Butik: 22,8 procent, 31,4 procent.

Källa: Quinyx

Även inom handeln och vård- och omsorg ökade sjukfrånvaron i mars.
Quinyx statistik visar också att det är betydligt vanligare att anställda i dessa yrkesgrupper sjukanmäler sig än att hotell- och restauranganställda gör det.

I februari 2019 missade 15,5 procent av hotell- och restaurangarna ett arbetspass. Det kan jämföras med 20,9 procent bland vård- och omsorgsanställda och 24, 2 procent inom handeln. Fredrik Selander tror att skillnader i anställningsformer kan vara en förklaring.
– Min gissning är att det kan bero på att det ser ut som det gör i den här branschen. Det finns en större andel som har timanställningar och andra osäkra anställningar. I exempelvis sjukvården finns det fler fast anställda.

Statistiken är baserad på data från Quinyx appanvändare.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter corona

Många varsel när skidanläggningar stänger

Nu är det klart att det inte blir någon påsk i skidbacken i år. Över hela fjällvärlden varslas säsongsanställda, och på många håll hänger de fastanställdas situation på hur sommaren blir.

Publicerad 2 april 2020 Kommentera
Många varsel när skidanläggningar stänger
Från och med måndag kommer Åres liftar att stå stilla. Foto: Sandra Lee Pettersson

Diskussionen huruvida skidanläggningarna ska tillåtas att hålla öppet säsongen ut har varit intensiv. Folkhälsomyndigheten har inte gått ut med något förbud, men råder nu anläggningarna att stänga. Anledningen är framför allt att man inte vill belasta sjukvården i glesbygdsområdena. De senaste dagarna har alla stora svenska skidanläggningar meddelat att de följer rådet.

Patrik Svärd. Foto: Sandra Lee Pettersson

På Skistar i Åre är stämningen låg, säger Patrik Svärd, lifttekniker och klubbordförande.
– Det är nattsvart, kan man säga. Inte roligt alls. Lite tagen på sängen är man ju. Att det skulle komma en sjukdom och slå undan benen för alla. Det är som en film. Det gick jättebra för oss, säger han.
I dag på eftermiddagen varslades alla anläggningens hundratals säsongare om uppsägning, berättar Patrik Svärd. Många av dem är sådana som arbetar säsong i Åre i stort sett året runt.
– En del har gjort det i upp till tio års tid. De får ju också gå nu, det är tufft.
Hur det blir för de tillsvidareanställda på Skistar i Åre vet han inte.
– Det vet vi inget om än. Om jag ska killgissa med mycket på fötterna, så tror jag att vi ska vara kvar och städa upp resten av säsongen. Som det ser ut just nu.

Petter Zetterqvist. Foto: Privat

På Idre Fjäll informerades personalen under gårdagen, säger Petter Zetterqvist, skidlärare och ordförande för HRF:s avdelning Mitt.
– Det var infomöten på alla avdelningar. Folk har förståelse för läget.
De säsongsanställda har redan varslats om uppsägning. För de tillsvidareanställda förhandlar företaget om korttidspermitteringar, säger Petter Zetterqvist.
– Jag tror att vi kommer att få till permitteringarna. Jag tror att de flesta tycker att det känns okej.
Den grupp som berörs mest tror Petter Zetterqvist är samma som i Åre: de som arbetar både vinter- och sommarsäsong här.
– För många som bor här går säsongerna i varandra, de känner sig nästan som tillsvidareanställda. Men de blir också varslade och om två veckor går de hem, säger han.

Vanligtvis smygstartar sommarsäsongen redan i mitten av maj. Det osäkert om det blir så i år.
– Ingen vet ju hur länge vi kommer att behöva ha stängt. Man får klura på om vi har någon verksamhet att starta upp sedan, säger Petter Zetterqvist.

eva helleberg
Eva Helleberg. Foto: Patrick Degerman

Eva Helleberg är ansvarig för stugservice på Hemavan Alpint, och suppleant i HRF:s avdelning Nord. Hon säger att beskedet om stängningen var rätt väntat.
– Det kom inte som någon överraskning, vi anade att det kunde bli så.
Även här har de säsongsanställda redan sagts upp. Eva Helleberg säger att förståelsen är stor, men att det är många säsongare som gärna vill stanna kvar.
– Många har ju inget jobb att åka hem till, så de vill hellre vara kvar här. Vi försöker tipsa om andra jobb i kommunen, inom vården och hemtjänsten.
De tillsvidareanställda, som Eva Helleberg, har inte varslats eller korttidspermitterats. Hon tror att deras situation hänger på hur det blir i sommar.
– Om gud vill kanske vi får en sommarsäsong och folk kan åka upp i gondolen och vandra.

Om gud vill kanske vi får en sommarsäsong.Eva Helleberg

Eva Helleberg beskriver känslan just nu som tudelad. Å ena sidan innebär stängningen ett stort ekonomiskt avbräck för en liten glesbygdsort. Å andra sidan känns det tryggt att risken för viruset minskar, säger hon.
– Vi har inte samma resurser här uppe, vi har 25-40 mil till närmaste akutsjukvård.
En positiv effekt ser hon: att många här uppe har gått med i både fack och a-kassa.
– Man kanske har tänkt tidigare att man klarar sig själv. Men nu ser man att det kan vara händelser utifrån som man inte kan påverka själv. Då är det bra med facket och a-kassan.

Ingår i temat: Coronakrisen 34 artiklar

Alla artiklar i temat (31 till)
Fråga om jobbet.
92
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här