Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Klart för kvitto på kockkompetens

Nu sjösätts UHR:s valideringsmodell -- systemet för bland andra arbetssökande att få kvitto på sin yrkeskunskap även om man saknar rätt utbildning. Arbetsförmedlingen i Malmö är först ut.

Publicerad 22 mars 2013

Arbetet med att ta fram valideringsmodellen har pågått i flera år inom UHR, Utbildningsrådet för Hotell och resturanger. I rådet ingår facken HRF och Unionen samt arbetsgivarorganisationerna Visita och KFO. 

Grundtanken är att skapa standardiserade bedömningar av yrkeskompetens. I bakgrunden finns också EU:s arbete för gemensamma kompetenskriterier – ett led i att underlätta jobbsökande inom EU. Ett bevis för vad man kan, även för den som är outbildad eller har utländsk utbildning.

Själva valideringen sker enligt två olika modeller – den ena för att få betyg på sin yrkeskompetens och den andra i relation till formella utbildningskrav i gymnasieskolans olika program.
– Man ska helt enkelt kunna hantverket, säger Pim van Dorpel, ombudsman på HRF.
För kockar handlar det om matlagning, hygien, ekonomi och arbetsmiljö. Serveringspersonal bedöms efter service och bemötande, försäljning, dryckeskunskap, hygien och arbetsmiljökunskap.
– Vi har jobbat mycket med att söka definiera vad serveringsyrket kräver. Mycket fokus ligger på att göra de så kallade mjuka värdena mätbara.

Än så länge finns valideringssystemet framtaget i dessa två yrkeskategorier, men på sikt ska fler restaurangyrken kunna omfattas.
– Det beror på efterfrågan från företagen. Vi behöver kunna visa på fördelarna för dem. En grupp som redan är intresserad är bemanningsföretagen.

En målgrupp är invandrade kockar som saknar svensk formell utbildning. En annan är arbetssökande med arbetslivserfarenhet eller osäkra gymnasiebetyg. Även den som redan jobbat i branschen kan omfattas – exempelvis ett köksbiträde som i praktiken är duktig nog att vara kock.
Senare i vår startar utbildningarna av de personer som ska stå för bedömningarna.

Men redan nu börjar Arbetsförmedlingen i Malmö tillämpa modellen på prov. Särskilt utsedda arbetsförmedlare ska utbildas till att kunna göra en första bedömning av de arbetssökandes kunskaper. Därefter görs yrkeskompetensbedömningen på riktiga restauranger.  

Och Arbetsförmedlingen är en viktig aktör i det hela, påpekar Pim van Dorpel. Det finns cirka 2 000 arbetslösa kockar i landet trots att det råder kockbrist. Genom att pröva den faktiska kompetensen kan AF också ordna med kompletterande utbildning ifall det saknas.
– Det är förstås omöjligt att säga varför det finns arbetslösa kockar när det finns jobb. Men nu ska man åtminstone kunna stryka kompetensbrist bland de möjliga skälen, säger van Dorpel.
De som får rätten att validera kan exempelvis vara anställda på restauranger. Men den stora gruppen, tror UHR, är sådana som jobbar åt coach- och utbildningsföretag som Arbetsförmedlingen samarbetar med.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här