Nyheter LÖN

Hotell uppgav att de inte skulle betala slutlön i tid

Lönedags, men omkring 80 anställda på Grand Hotel Saltsjöbaden skulle inte få sin lön. Det meddelades i ett mejl i morse.

Publicerad 24 oktober 2025
Hotell uppgav att de inte skulle betala slutlön i tid
Anställda på Grand Hotel Saltsjöbaden skulle inte få sin lön den 25:e. HRF-ombudsmannen Alvin Kämpe agerade. Foto: Mostphotos, Marc Femenia

Grand Hotel Saltsjöbaden tänkte inte betala ut lönen till sina anställda till den 25:e.  I morse kom ett mejl som meddelade detta. Efter det gick ekonomiavdelningen inte att nå. Men senare på dagen meddelade ägaren att lönerna ändå skulle komma.

Hotellet har stängt för en omfattande renovering och alla anställda är uppsagda. Hotellrevyn har talat med en enhetschef. Hen berättar att ägaren reagerade på personalens semesterlöner och ersättning för röda dagar på slutlönen.

– Det vi fick till oss är att de anser att man skulle ha tagit ut dagarna tidigare. Nu skulle de gå igenom en och en. Vi fick inte höra hur lång tid det skulle ta eller något om när lönen skulle kunna komma.

Upp emot 80 anställda utan lön

Sedan uppsägningarna kom i april har många sökt sig bort från arbetsplatsen.
– Vi som varit kvar har inte kunnat ta ut så mycket semester.

Det var cirka 50-80 personer som berördes, varav 50 fastanställda.
– Jag blev inte förvånad, men chockad. Vi anade att något var på gång när lönespecen inte kom som den brukar tio dagar före lön, säger enhetschefen.

HRF kontaktade ägaren

Alvin Kämpe, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm-Gotland har varit i kontakt med anställda på hotellet.

– Vad jag har hörde från våra medlemmar är att de har fått ett meddelande om att lönen inte skulle ut. Jag hade då ett kort samtal med bolaget och markerade att det inte är okej. Om lönen inte betalas ut senast den 25:e så kommer vi att driva frågan vidare, förklarade jag.

Ungefär en timme senare fick Alvin Kämpe ett meddelande om att hotellet trots allt tänkte betala ut lönerna i tid.

Hotellrevyn har försökt nå ägaren för hotellet.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här