Nyheter Startsidan
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Gästerna som sätter frukosten främst

Den tyska hotellsajten »hotel.de« har samlat in omdömen från sina besökare, ungefär en miljon tyskar och österrikare. Något överraskande visade det sig gästerna tyckte att hotellfrukosten var viktigast.

Publicerad 4 augusti 2009

En riklig hotellfrukost av hög klass, som är lättåtkomlig och där det går snabbt att få påfyllning. Det är den viktigaste faktorn för ett lyckat hotellbesök.  Både servicenivå, komfort och renlighet tillmäts lägre betydelse. Det skriver österrikiska branschtidningen FM i sitt sommarnummer.

Undersökningsresultatet har väckt heta känslor bland intervjuade hotellägare.
– En bra dag börjar med en härlig frukost, som det så vackert heter. Och visst är det viktigt för ett hotell att inte komma till korta i något av frukostbufféns alla skeden. Men jag kan inte seriöst säga att frukosten är den enda och ledande måttstocken för kvalité, säger hotellägaren Georg Bliem.

Tysktalandes tio i topp

  1. Frukosten. Ska smaka så gott och vara så riklig att gästen får valuta för det ofta rätt höga priset. Tätt med påfyllningar.
  2.  Service och trevlighet. En punkt som enbart inhemska gäster påtalar.
  3. Parkering. En parkering eller garage i anslutning till hotellet och att verkligheten när det gäller avstånd och kostnad stämmer med uppgifterna på hotellets hemsida.
  4. Ljudnivå. Det ska inte vara lyhört mellan rummen eller ut till korridoren.
  5. Rumsstorlek. Speciellt undersökningens amerikaner lägger vikt vid storleken på rum och badrum.
  6. Internet. Att det finns internet och att kostnaden är rimlig.
  7. Renlighet. Speciellt badrummens hygien.
  8. Komfort. Bekväma madrasser och modern inredning i övrigt.
  9. Rökfritt. Klara gränser mellan rökfritt och rökning tillåten. Ingen röklukt ska kännas på rökfria våningsplan.
  10. Antal stjärnor.

Källa: FM, Fach-Magasin für Touristik, Gastronomie, Hotellerie und Grossverbrauch/Industrie

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter tävling

Han ska få löken att glänsa i Årets kock

William Brittsjö var en av åtta tävlande som tog sig till final i Årets kock efter två hektiska tävlingsdagar.

Publicerad 22 juni 2021 Kommentera
Han ska få löken att glänsa i Årets kock
En av William Brittsjös favoritråvaror, gul lök, är också årets huvudråvara i finalen. Foto: Mostphotos, Privat

Åtta kockar ska göra upp om titeln Årets kock 2021 den 16 september. En av dem är du, grattis!
– Tack! Det är kul.

Hur var det att tävla?
– Det var extremt hård konkurrens, men det är bara att kämpa på. Dag två var det noll-noll igen, och då ger man allt.

Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Hur förbereder du dig för finalen?
– Det handlar om att man inte vet vad som komma skall. Man tittar på föregående år och utgår från det.
Det gäller att utvidga sin bredd som matlagare. Man får utgå från sig själv och vad man gillar att laga. Vi vet ju huvudråvaran, gul lök. Det är en av mina favoritråvaror. Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Huvudråvaran är känd, men mycket är en överraskning. Hur tänker du kring det?
– Råvarukorgen får man reda på samma dag, och så får man lite tid att förbereda sig.
Utmaningen är att man inte har någon exakt logistikkänsla när man inte hunnit träna på en rätt, så man får gå på magkänsla.

Vad hoppas du på för råvaror?
– Jag är ju göteborgare så skaldjur vore jättehärligt. Eller lamm, det gillar jag.

Finalisterna till Årets kock 2021, med William Brittsjö som tvåa från höger.

Vilka egenskaper är bra att ha när man tävlar i matlagning?
– I grund och botten handlar det om att vara smaksäker. Det är bra att vara stabil mentalt om något går fel.
Framför allt är det jätteviktigt att man tycker det är kul, annars klarar man inte av den träning som krävs.
Jag går all in i år och tror på den maten jag lagar och anpassar den utifrån tävlingen.

Jag gillar känslan av att vara underdog.

Här är William

Namn: William Brittsjö
Ålder: 22 år.
Från: Göteborg.
Arbetsplats: Ricordi, Stockholm.

Du är ung, bara 22 år. Du tävlar mot kockar med större erfarenhet.
– Ålder är bara en siffra. Det gäller att vara förberedd, skapa sig rätt förutsättningar och laga mat som man själv tror på samt ha lite flyt med domarna.
Men jag gillar känslan av att vara underdog, då slipper man den värsta pressen.

Är du nervös?
– Ja, det är klart man är. Jag har drömt om det här i så många år.
Det är en utmaning, men det ska inte vara lätt att vinna Årets kock. Det gäller att laga så god mat man bara kan.

Nyheter politik

HRF: ”Inte optimalt med nyval”

Riksdagen har uttryckt sitt misstroende mot Stefan Löfven. Olyckligt, tycker HRF:s ordförande Malin Ackholt. – Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
HRF: ”Inte optimalt med nyval”
Statsminister Stefan Löfven (S) håller pressträff i Rosenbad, efter att ha förlorat misstroendeomröstningen i riksdagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Det var med marginal som riksdagen i dag röstade för ett misstroende mot statsminister Stefan Löfven.
Vänsterpartiet, som initierade omröstningen på grund av ett utredningsförslag om marknadshyror vid nybyggnation, fick med sig moderater, liberaler och sverigedemokrater och förklarade att Löfven inte längre har ledamöternas förtroende.

Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt tycker att beslutet är olyckligt.
– Vi befinner oss fortfarande i en pandemi. Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Nu har Löfven en vecka på sig att bestämma om han ska utlysa nyval. Gör han det inte kommer han att entledigas från statsministerposten.

– Vi följer vad som händer på de områden som är viktiga för oss, som den höjda a-kasseersättningen och lagstiftning om trygghet och omställning, säger Malin Ackholt.

Nyheter DISKRIMINERING

Diskriminerad gäst får 30 000

En kvinna i rullstol försökte beställa ett glas vin under ett restaurangbesök, men nekades. Nu har restaurangen dömts i tingsrätten för diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
Diskriminerad gäst får 30 000
Gästen försökte beställa ett glas vin. Foto: Yuliya Zavalishina/Mostphotos

En eftermiddag för tre år sedan besökte kvinnan ett köpcentrum i södra Stockholm. På en av restaurangerna ville hon beställa ett glas vin, men möttes av nekande gester och huvudskakningar.
Efter flera försök bad kvinnan att få tala med restaurangchefen. Men inte heller då fick gästen någon förklaring till varför hon nekades att beställa. Kvinnan var vid tillfället nykter.

Kvinnan lämnade restaurangen och anmälde saken till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som drev ärendet i tingsrätten.
Rätten gick på DO:s linje och dömde restaurangföretaget att betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

– Att man inte serveras alkohol är ett problem som många personer med funktionsnedsättning möter. Det kan vara förnedrande och göra att man undviker att beställa det man vill ha. Vi hoppas att domen kan bidra till att den här typen av diskriminering minskar, säger Martin Mörk, chef för DO:s processenhet i ett pressmeddelande.

Restaurangföretaget har fortfarande möjlighet att överklaga domen.

Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här