Nyheter Startsidan
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Gästerna som sätter frukosten främst

Den tyska hotellsajten »hotel.de« har samlat in omdömen från sina besökare, ungefär en miljon tyskar och österrikare. Något överraskande visade det sig gästerna tyckte att hotellfrukosten var viktigast.

Publicerad 4 augusti 2009

En riklig hotellfrukost av hög klass, som är lättåtkomlig och där det går snabbt att få påfyllning. Det är den viktigaste faktorn för ett lyckat hotellbesök.  Både servicenivå, komfort och renlighet tillmäts lägre betydelse. Det skriver österrikiska branschtidningen FM i sitt sommarnummer.

Undersökningsresultatet har väckt heta känslor bland intervjuade hotellägare.
– En bra dag börjar med en härlig frukost, som det så vackert heter. Och visst är det viktigt för ett hotell att inte komma till korta i något av frukostbufféns alla skeden. Men jag kan inte seriöst säga att frukosten är den enda och ledande måttstocken för kvalité, säger hotellägaren Georg Bliem.

Tysktalandes tio i topp

  1. Frukosten. Ska smaka så gott och vara så riklig att gästen får valuta för det ofta rätt höga priset. Tätt med påfyllningar.
  2.  Service och trevlighet. En punkt som enbart inhemska gäster påtalar.
  3. Parkering. En parkering eller garage i anslutning till hotellet och att verkligheten när det gäller avstånd och kostnad stämmer med uppgifterna på hotellets hemsida.
  4. Ljudnivå. Det ska inte vara lyhört mellan rummen eller ut till korridoren.
  5. Rumsstorlek. Speciellt undersökningens amerikaner lägger vikt vid storleken på rum och badrum.
  6. Internet. Att det finns internet och att kostnaden är rimlig.
  7. Renlighet. Speciellt badrummens hygien.
  8. Komfort. Bekväma madrasser och modern inredning i övrigt.
  9. Rökfritt. Klara gränser mellan rökfritt och rökning tillåten. Ingen röklukt ska kännas på rökfria våningsplan.
  10. Antal stjärnor.

Källa: FM, Fach-Magasin für Touristik, Gastronomie, Hotellerie und Grossverbrauch/Industrie

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här