När it-chefen bara fick halva sin beställning på ett kafé i Kungsträdgården i Stockholm uppstod bråk. Servitrisen polisanmälde händelsen. Nu döms it-chefen för ringa misshandel.
Det var i somras som en it-chef och hennes väninna besökte ett kafé i Kungsträdgården i centrala Stockholm. Enligt it-chefen beställde de en toast Skagen och en sallad, men fick bara toasten.
Enligt servitrisen blev gästen aggressiv när hon ombads visa kvittot på beställningen. Servitrisen ville reda ut var felet låg, och varför den ena rätten inte bongats.
Hon blev då utskälld och fick ett slag i magen, något hon också polisanmälde.
Enligt it-chefen var det mer fråga om en ”dutt” än ett slag, och syftet var, enligt henne, att lugna ner situationen.
Stockholms tingsrätt skriver i domen att ”förklaringen att slaget utdelats för att lugna ned den upprörda stämningen framstår emellertid för tingsrätten som en ren efterhandskonstruktion och bör lämnas utan avseende”.
Rätten dömer it-chefen för ringa misshandel. Hon ska betala 20 000 kronor i dagsböter och 800 kronor till Brottsofferfonden.