Nyheter KONGRESS 2025

Förslag: medlemmar ska få hjälp snabbare

Nya fackmedlemmar måste få rättshjälp snabbare. Det föreslås i en kongressmotion från HRF avdelning Stockholm-Gotland.

Publicerad 20 oktober 2025
Förslag: medlemmar ska få hjälp snabbare
HRF avdelning Stockholm-Gotland vill ändra reglerna för förbundets karenstid. Paul Bodén förklarar tänket. Foto: Jonas Nordling (Paul Bodén), Istockphoto

Medlemmar i Hotell- och restaurangfacket måste ha varit med i tre månader innan de får hjälp med förhandling.
Det vill HRF avdelning Stockholm-Gotland ändra på. I en kongressmotion föreslår de antingen en helt borttagen karensperiod, eller en som kortats till 30 eller 60 dagar.

Då skulle medlemmarna snabbare känna att medlemskapet har ett värde och välja att stanna kvar i facket, menar de.
– Tre månader är lång tid att vänta. Vi vill kunna hjälpa folk som kanske nyligen fått veta att facket finns, säger Paul Bodén, avdelningsordförande för HRF Stockholm-Gotland.

Därför finns karenstiden

Karenstiden infördes 1996. Syftet var bland annat att förhindra att medlemmar skulle gå med för att få rättslig hjälp och sedan gå ur igen.

– Jag förstår att man vill sålla bort de som går in och ur när det händer något. Och det är förstås inte det vi vill att folk ska göra.

Däremot skulle snabb hjälp kunna göra att man kom åt problem som är återkommande för flera i branschen, säger Paul Bodén.

– Ta till exempel schemaläggning eller arbetsmiljöproblem. Där är det bra att kunna gå in tidigt. Annars är risken stor att samma saker är kvar 90 dagar senare.

Kan påverka arbetsmiljön

Men det viktiga är att det blir en diskussion om karenstiden, säger Paul Bodén.

– Sedan har vi full respekt för att det kan påverka arbetsmiljön för ombudsmännen. Det är därför vi vill att man utvärderar följderna. Både för att se om det haft positiva effekter på medlemsrekryteringen och hur det påverkat arbetsmiljön i förbundet.

HRF:s förbundsstyrelse har tagit ställning till motionen och rekommenderar avslag till samtliga av förslagen.

Så funkar motioner 

  • Motioner är förslag till kongressen om vad HRF ska göra eller arbeta för i framtiden. Ofta skrivs motionerna av flera medlemmar tillsammans. HRF:s lokala avdelningar kan välja att ställa sig bakom förslagen om de tycker att de är bra.
  • På kongressen röstar man för eller emot motionerna. Den som skrivit en motion kan gå upp i talarstolen och försöka övertyga kongressombud och förbundsstyrelse om sin sak.
  • Kongressen är HRF:s högsta beslutande organ och bestämmer vilken inriktning förbundet ska ha.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här