Nyheter Kebnekaise-olyckan

Det här gör STF efter dödsolyckan

Arbetsmiljöverket fann en rad brister i arbetsmiljöarbetet efter dödsolyckan i Kebnekaise. Nu har arbetsgivaren STF berättat om hur de åtgärdar problemen.

Publicerad 13 oktober 2025
Det här gör STF efter dödsolyckan
Vy över Kebnekaisemassivet. Arkivbild. Foto: Mikael Eriksson /Istockphoto

Efter olyckan på Kebnekaise, där två STF-anställda omkom, hittade Arbetsmiljöverket en rad brister i Svenska Turistföreningens arbetsmiljöarbete.
Nu har STF återkommit med svar på åtgärder.

Olyckan inträffade i våras, i samband med att de två fjällguiderna skulle plocka ner rep efter en tävling. STF har beslutat att tills vidare stoppa den typen av arbete för sina anställda.
– I de få fall sådana arbetsuppgifter förekommer tar vi in extern kompetens, personer som genomför den typen av uppgifter mer regelbundet, säger Maria Ros Hjelm, generalsekreterare för STF.

Aktuella riskbedömningar

Maria Ros Hjelm.
Foto: Jenny Engström

I fjällvärlden förekommer också andra uppgifter som kan vara riskfyllda.
Vissa saker gör personalen regelbundet, och då finns det skriftliga instruktioner. Men inför mer ovanliga arbetsuppgifter ska chef och anställd göra en ny riskbedömning, som ska bli dokumenterad.

– I fjällmiljö påverkar väder och vind otroligt mycket, man kan inte alltid utgå från en riskbedömning och instruktion som är framtagen för ett halvår sedan. Vi vill betona för medarbetare och chef att själva genomgången av checklistan är en viktig del i att skapa riskmedvetenhet, säger Maria Ros Hjelm.

Paus för toppturer i vinter

STF återupptar inte heller de guidade vinterturerna till Kebnekaises sydtopp. Man har också pausat rollen som arrangör för Keb Classic, tävlingen där repen användes.

– Vi behöver mer tid under året för att se över vår roll i den typ av event och vilken roll våra medarbetare ska ha, samt sitta ner med de andra medverkande organisationerna och diskutera och gå igenom säkerheten.

Webbverktyg och nya rutiner

Mycket av det Arbetsmiljöverket slog ned på rörde brister i dokumentation och systematik runt arbetsmiljöarbetet.

Förra året köpte STF in ett webbaserat arbetsmiljöverktyg, IA-systemet. Där ska nu anställda logga allt från tillbud till förbättringsförslag.

Ska vara enkelt för en medarbetare att rapportera in en risk i arbetsmiljön.

Maria Ros Hjelm

– En av de saker som vi har velat komma åt är att det ska vara enkelt för en medarbetare att rapportera in en risk i arbetsmiljön. Vi har många säsongsanställda, det måste vara enkelt. Så vi sätter upp QR-koder på anläggningarna och alla kan scanna med mobilen och själva lägga in ”här ser jag en trasig tröskel, det kan vara en risk”. Då pingas också rätt chef in, säger Maria Ros Hjelm.

Fler åtgärder hos STF

  • Uppdaterade mallar och instruktioner för riskanalyser och skyddsronder.
  • Nya rutiner för kommunikation vid ensamarbete i fjällmiljö.
  • Ny utbildning och mer introduktion för säsongsjobbare.
  • Nya riktlinjer för det systematiska arbetsmiljöarbetet, allt från antalet skyddsronder till innehållet på arbetsplatsträffar.

Önskar fler skyddsombud

Jan-Olov Berg är huvudskyddsombud på Svenska Turistföreningen och har varit med i arbetet med svaret till Arbetsmiljöverket.

Jan-Olov Ber
Jan-Olov Berg.
Foto: Privat

– Mycket gjorde vi redan innan, men på ett annat sätt. Det har funnits många rutiner men de har inte blivit dokumenterade och arkiverade rätt, säger han.

Utspridd verksamhet och en stor andel säsongsanställda ställer speciella krav på arbetsmiljöarbetet hos STF.

– Vi önskar ju att det skulle kunna vara några fler skyddsombud, men det är ju många säsongsanställda med den verksamhet som vi har. Det finns skyddsombud på fem ställen. Merparten av mina kollegor är anställda på säsong, man måste gå igenom alla rutiner på nytt två gånger om året, varje gång en säsong startar.
 
Enligt Arbetsmiljöverket ska de nu bearbeta svaret från Svenska Turistföreningen, för att se om kraven är uppfyllda.
Det pågår också en förundersökning om arbetsmiljöbrott.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här