Nyheter utbildning

Fler väljer yrkesprogram – men branschutbildningarna tappar

Inför höstterminen ökade andelen sökande till gymnasiets yrkesprogram, visar statistik från Skolverket. Men för hotell- och restaurangprogrammen var trenden en annan. Där minskade antalet förstahandssökande med 11 procent jämfört med förra året.

Publicerad 25 augusti 2017
Fler väljer yrkesprogram – men branschutbildningarna tappar
Gymnasieskolans yrkesprogram har ökat något i popularitet. Det gäller dock inte hotell- och restaurangutbildningarna. Foto: Mostphotos

Gymnasiets yrkesförberedande program har stadigt minskat som förstahandsval de senaste åren. Men inför årets hösttermin har trenden brutits, visar preliminär statistik från Skolverket. I år var yrkesförberedande program förstahandsval för 36,8 procent av de sökande, mot 36,3 procent förra året.
– Det är glädjande att intresset för att söka yrkesprogram ökar, även om man hade önskat en större ökning. Det finns ett stort behov på arbetsmarknaden av den kompetens som elever har med sig från yrkesprogrammen, säger Thomas Rotter, enhetschef på Skolverket.

Marina Nilsson, ombudsman HRF. Foto: Privat

Men hotell- och restaurangbranschens yrkesprogram, Hotell- och turism och Restaurang- och livsmedel, följer inte trenden. I stället tappade båda i popularitet i år. Restaurang- och livsmedelsprogrammet hade hela 11 procent färre förstahandssökande inför höstterminen, och är det yrkesprogram som minskade mest.
– Det är tråkigt. Vi arbetar ju partsgemensamt med arbetsgivarna i UHR för att göra våra program mer attraktiva. En del i arbetet är att se till att utbildningen håller hög kvalitet, säger Marina Nilsson, ombudsman och ansvarig för studiefrågor på Hotell- och restaurangfacket.

Hotell- och restaurangprogrammen har tappat i popularitet under många år. I år var Hotell- och turismprogrammet det minst efterfrågade med cirka 1 100 förstahandssökande. Restaurang- och livsmedelsprogrammet var förstahandsval för 1 900 personer. Det ska jämföras med El- och energi, som hade 5 800 sökande, och Barn- och fritid med 4 100.

Marina Nilsson tror att en förklaring till det bristande intresset är att hotell- och restaurangbranschen har dåligt rykte.
– Det ligger ett stort ansvar hos arbetsgivarna att se till att branschen blir mer attraktiv. Det måste vara schysta villkor så att unga kan se att det finns en framtid här.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här