Nyheter arbetskraftsmigration

Domar ger arbetskraftsinvandrare nytt hopp

Två domar från Migrationsöverdomstolen ger nytt hopp till arbetskraftsinvandrare vars arbetsgivare gjort mindre misstag. Frågan är om det verkligen kommer att hjälpa hotell- och restaurangbranschens utsatta arbetskraftsmigranter.

Publicerad 15 december 2017
Domar ger arbetskraftsinvandrare nytt hopp
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman

Den ena domen gäller en pizzabagare från Irak som nekats förlängt arbetstillstånd. Orsaken var att han under ett år haft en månadslön som låg 460 kronor under kollektivavtalet. När felet upptäcktes betalade arbetsgivaren pengarna ut retroaktivt, men Migrationsverket sade ändå nej.
Den andra gäller en systemutvecklare som under en period inte omfattats av sjukförsäkring och tjänstepension, och därför nekats permanent uppehållstillstånd.

Båda besluten överklagades till Migrationsöverdomstolen, som i veckan meddelade att man går emot Migrationsverket. Domstolen menar att arbetsgivaren i båda fallen gjort administrativa misstag, och att det måste göras en helhetsbedömning av situationen.

Beslutet går inte att överklaga och ger arbetskraftsinvandrare mer trygghet, menar experter.
– Den här domen sätter stopp för de orimliga utvisningarna av arbetskraftsinvandrare. Migrationsöverdomstolen slår fast att personer som arbetar och försörjer sig själva inte får utvisas på grund av små fel eller misstag som beror på arbetsgivaren. Det måste göras en helhetsbedömning i det enskilda fallet, vilket Migrationsverket tidigare inte har gjort, skriver Fredrik Bergman, jurist på Centrum för rättvisa som drivit ett av ärendena, i ett pressmeddelande.

Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

Många som kommer till Sverige för att arbeta hamnar på hotell och restauranger. Hotellstäderskan och HRF:aren Tseegii Byambadorj är en av dem. Hon har egna erfarenheter av att drabbas när arbetsgivare gjort fel, och välkomnar domstolens beslut.
– Jag tycker att det låter bra. Det finns många arbetsgivare som vill göra rätt, men inte har så bra koll. Myndigheterna måste också bli bättre på att informera om vad som krävs.

Samtidigt är det inte alla arbetsgivare som vill göra rätt, utan snarare utnyttjar arbetskraftsinvandrares utsatta situation, säger Tseegii Byambadorj.
– Det finns många sådana i den här branschen. För att komma åt dem behövs mer. Jag hoppas att man kan ändra reglerna.

Från den 1 december infördes vissa ändringar av reglerna kring arbetskraftsinvandring, men riksdagen anser inte att dessa ändringar är tillräckliga utan bad i november regeringen att återkomma med ett nytt lagförslag så snart som möjligt.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här