Nyheter | Tema: Städ utbildning
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De pluggar svenska på jobbet

Att få ihop svenskastudier med heltidsjobb och familj är inte alltid lätt. På Clarion hotel Stockholm underlättar man för anställda som vill läsa SFI genom att hålla kurserna på jobbet.

Publicerad 9 oktober 2014
De pluggar svenska på jobbet
SFI-kurserna hålls varje tisdag för alla anställda som vill. Kursledaren Gunilla Svenningsson delar ut papper. Foto: Lisa Castilla
inlinebild
Amie Liddle, iniativtagare till SFI-projektet. Foto: Lisa Castilla

– Vi har väldigt många olika nationaliteter här. Det är en fördel när det kommer gäster som varken pratar svenska eller engelska, då finns det alltid någon som kan hjälpa till. Samtidigt kan det vara problem att kommunicera med varandra, säger Amie Liddle.
Hon är Assistent style manager på Clarion Stockholm, och initiativtagare till hotellets nya satsning på svenskastudier, så kallade SFI-kurser, för anställda.
– Många här har gått SFI, men kanske inte fullföljt eftersom det har varit svårt att få ihop med vardagen med jobb och familj.
Lektionerna hålls varje tisdag eftermiddag. Så långt som möjligt anpassas schemat så att alla som vill slutar eller börjar sina arbetspass i anslutning till lektionerna. Och de som har schemalagt arbete under lektionerna får ta en paus.
– Vi försöker att pussla så långt det går. Ofta går det bra eftersom vi kan planera framåt, säger Amie Liddle.

Kursen som pågår just nu fokuserar på grunderna i språket. Inom kort startar även en kurs för dem som kan lite mer.
– Vi fick göra ett test som visade om vi kunde lite eller mycket, berättar Phirawan Svensson.
Själv hamnade hon i den mer avancerade gruppen, medan många av hennes kollegor på housekeepingavdelningen har börjat introkursen. För Phirawan Svensson är målet med kursen enkelt: att prata mer svenska.
– Vi vill kommunicera bättre och förstå vad gästerna säger när man möter dem i korridorerna.
Hennes kollega Sriprapai Johansson instämmer:
– Vi vill prata bättre svenska.
Phirawan Svensson berättar att många i städet länge velat läsa svenska, men har haft svårt att få tid till det.
– Många vill lära sig svenska, men det går inte att få ihop med jobbet. Vi har familjer att försörja och många skickar hem pengar till sina hemländer. Då måste man jobba.

Phirawan Svensson. Bild: Lisa
Castilla

Hittills har de fått lära sig att presentera sig och hur man hälsar, men också praktiska saker som årstider, klockan och alfabetet. Senare kommer de att få lära sig mer om hotellets olika avdelningar. Ett av målen med SFI-kurserna är naturligtvis att kommunikationen ska flyta lättare på arbetsplatsen. Men viktigt är också att stärka de anställda, säger Amie Liddle.
– På ett hotell finns det många saker man kan göra, som att jobba med frukost eller konferens. Då är språket en nyckel till att komma vidare. Sedan ger det bättre självförtroende också.
Hon hoppas också kunna inspirera andra hotellarbetsgivare till liknande projekt.
– Det är en winwin-situation, både anställda och arbetsgivare tjänar på det här.

Phirawan Svensson hoppas också att fler tar efter Clarion Stockholm.
– Jag hoppas att andra hotell blir inspirerade. Många på housekeeping behöver det här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter LÖNESTÖD

HRF stoppar samråd

Från den 1 november kommer Hotell- och restaurangfacket inte längre yttra sig över arbetsgivare som vill anställa personer med lönestöd. HRF upplever att Arbetsförmedlingen ändå inte tar till sig av den information man ger.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
HRF stoppar samråd
Samråden om lönestöd fungerar dåligt, därför slutar HRF med dem, säger Per Persson, avtalssekreterare. Foto: Peter Kroon/Arbetsförmedlingen, Peter Jönsson

När en arbetsgivare vill anställa någon med lönestöd, exempelvis lönebidrag, är det en rad steg på vägen. Arbetsförmedlingen, som beslutar om stödet, ska först inhämta ett yttrande från berörd facklig organisation.
Facket ska säga om arbetsgivaren har kollektivavtal eller åtminstone villkor som motsvarar de i avtal. Dessutom kan facket varna om man anser att företaget inte är seriöst, till exempel betalar ut fel lön eller staplar bidragsanställningar på varandra.

För två år sedan kontaktade HRF arbetsmarknadsdepartementet för att påtala att systemet med samråd behöver förändras.
– Det är i grunden en bra verksamhet. Det är vårt sätt att hålla koll på arbetsmarknaden och se till att folk inte hamnar på fel arbetsplats. Om det fungerar. Men det har det inte gjort, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Arbetsförmedlingens egen utredning visar att myndigheten samråder med facken i hälften av alla lönestödsärenden. Dessutom upplever Hotell- och restaurangfacket att förbundet lägger stora resurser på samråden, men att Arbetsförmedlingen ofta struntar i vad HRF säger.

Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det.

– Vi gör statens kontrolljobb. I vårt fall handlar det om 4–6 heltidstjänster varje år. Om vi ska fortsätta måste vi få betalt för det. Det finns ingen anledning att våra medlemmar ska stå för kostnaden, när det ändå inte leder till något. Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det, säger Per Persson.

Varje år läggs runt 1,5 miljarder på lönestöd inom hotell- och restaurangbranschen. Om det används på rätt sätt är det en bra investering, tror Per Persson.
– Men det är bara 18 procent som har en anställning när lönestödet upphör. Skattepengar bidrar alltså till ett utnyttjande av utsatta människor. När man är så generös med bidrag ökar dessutom arbetslösheten i vår bransch, eftersom arbetsgivare inte tillsvidareanställer personal.

Den sista oktober är alltså sista dagen för Arbetsförmedlingen att samråda med HRF om lönestöd. Därefter kommer myndigheten att mötas av ett autosvar där förbundet förklarar varför de inte längre lämnar utlåtanden.

Nyheter TÄVLING

Hallå där, Alva Hansson

Nu har Årets sommarjobbare 2019 utsetts. Alva Hansson, 18 år, vann restaurangkategorin för sitt arbete på Gullmarsstrand Hotell och konferens.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
Hallå där, Alva Hansson
Alva Hansson, sommarjobbare på Gullmarsstrand. Foto: Privat

Grattis, varför fick du priset?
– Tack! De sa att jag var positiv och spred det till andra, att jag tog tag i saker och var noggrann i det jag gör.

 Var det din första sommar inom hotell- och restaurangbranschen?
– Nej, tredje. Jag började arbeta frukost och lunch, året efter lunch och kväll, i somras bara kvällsservering. Jag har också jobbat helger och julbord.

 Vad har du lärt dig genom jobbet?
– Man får prata med många olika människor och lär sig hantera situationer när något går fel. I år fick jag mer ansvar. Första året gick jag gärna och frågade andra om det var något, sedan lärde jag mig att vissa beslut får man ta i stunden. I somras fick jag också presentera vin på bröllop. Tidigare har jag tyckt att det varit jobbigt att prata inför folk men man vänjer sig ganska snabbt vid att prata inför 130 personer. Det är mycket som jag kommer att ha nytta av sedan i arbetslivet.

De vann också

Övriga vinnare blev Emil Åbom som jobbade på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell, (hotellkategorin) och Maja Svensson, The Townhouse, Borås (kökskategorin).

Priset delas ut av hotellkoncernen Svenska kulturpärlor.

 Vad består vinsten av?
– Jag får ett presentkort på en hotellhelg och så ska jag få åka på Summer Camp på en hotell- och restauranghögskola i Schweiz två veckor nästa sommar. Det var jätteroligt och oväntat, jag visste inte ens att de hade nominerat mig!

 Vad gör du nu i höst?
Jag går tredje året på teknikvetenskapsprogrammet på gymnasiet. När jag är klar med det vill jag nog jobba några år inom hotell- och restaurang, sedan får jag se.

Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här