Nyheter | Tema: Städ utbildning
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De pluggar svenska på jobbet

Att få ihop svenskastudier med heltidsjobb och familj är inte alltid lätt. På Clarion hotel Stockholm underlättar man för anställda som vill läsa SFI genom att hålla kurserna på jobbet.

Publicerad 9 oktober 2014
De pluggar svenska på jobbet
SFI-kurserna hålls varje tisdag för alla anställda som vill. Kursledaren Gunilla Svenningsson delar ut papper. Foto: Lisa Castilla
inlinebild
Amie Liddle, iniativtagare till SFI-projektet. Foto: Lisa Castilla

– Vi har väldigt många olika nationaliteter här. Det är en fördel när det kommer gäster som varken pratar svenska eller engelska, då finns det alltid någon som kan hjälpa till. Samtidigt kan det vara problem att kommunicera med varandra, säger Amie Liddle.
Hon är Assistent style manager på Clarion Stockholm, och initiativtagare till hotellets nya satsning på svenskastudier, så kallade SFI-kurser, för anställda.
– Många här har gått SFI, men kanske inte fullföljt eftersom det har varit svårt att få ihop med vardagen med jobb och familj.
Lektionerna hålls varje tisdag eftermiddag. Så långt som möjligt anpassas schemat så att alla som vill slutar eller börjar sina arbetspass i anslutning till lektionerna. Och de som har schemalagt arbete under lektionerna får ta en paus.
– Vi försöker att pussla så långt det går. Ofta går det bra eftersom vi kan planera framåt, säger Amie Liddle.

Kursen som pågår just nu fokuserar på grunderna i språket. Inom kort startar även en kurs för dem som kan lite mer.
– Vi fick göra ett test som visade om vi kunde lite eller mycket, berättar Phirawan Svensson.
Själv hamnade hon i den mer avancerade gruppen, medan många av hennes kollegor på housekeepingavdelningen har börjat introkursen. För Phirawan Svensson är målet med kursen enkelt: att prata mer svenska.
– Vi vill kommunicera bättre och förstå vad gästerna säger när man möter dem i korridorerna.
Hennes kollega Sriprapai Johansson instämmer:
– Vi vill prata bättre svenska.
Phirawan Svensson berättar att många i städet länge velat läsa svenska, men har haft svårt att få tid till det.
– Många vill lära sig svenska, men det går inte att få ihop med jobbet. Vi har familjer att försörja och många skickar hem pengar till sina hemländer. Då måste man jobba.

Phirawan Svensson. Bild: Lisa
Castilla

Hittills har de fått lära sig att presentera sig och hur man hälsar, men också praktiska saker som årstider, klockan och alfabetet. Senare kommer de att få lära sig mer om hotellets olika avdelningar. Ett av målen med SFI-kurserna är naturligtvis att kommunikationen ska flyta lättare på arbetsplatsen. Men viktigt är också att stärka de anställda, säger Amie Liddle.
– På ett hotell finns det många saker man kan göra, som att jobba med frukost eller konferens. Då är språket en nyckel till att komma vidare. Sedan ger det bättre självförtroende också.
Hon hoppas också kunna inspirera andra hotellarbetsgivare till liknande projekt.
– Det är en winwin-situation, både anställda och arbetsgivare tjänar på det här.

Phirawan Svensson hoppas också att fler tar efter Clarion Stockholm.
– Jag hoppas att andra hotell blir inspirerade. Många på housekeeping behöver det här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter konkurs

Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut

I juli var konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen elva procent fler än för ett år sedan. Personalbrist är en bidragande orsak, tror Richard Damberg på kreditupplysningsföretaget UC.

Publicerad 3 augusti 2021 Kommentera
Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut
Konkurserna inom hotell och restaurang ökade i juli. En orsak är personalbrist, säger UC. Foto: Lisa Castilla
Richard Damberg. Foto: UC

Förra sommaren innebar ett välkommet avbrott i en fallande ekonomi för branschens företag. Men med hösten hopade sig återigen problem.
Smittan ökade, restriktioner skärptes och många tvingades ställa in de avgörande julborden.
Det, i kombination med små marginaler, resulterade i att hotell- och restaurangföretag toppade konkursstatistiken för 2020.

I våras minskade antalet konkurser, för att i juli åter vända uppåt.
– Det finns dels gamla skulder som gör att de här företagen går i konkurs. Men jag har hört från många håll att personalbrist är ett stort problem, säger Richard Damberg, kreditexpert på UC.

Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut

Enligt honom har många som jobbat i branschen sökt sig till andra sektorer eller börjat studera.
– Om det fanns fler att anställa skulle många företag kunna ha högre omsättning.

Men allt är inte nattsvart. UC gör bedömningen att efterfrågan kommer att öka.
– Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut.

Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här