Nyheter | Tema: Städ utbildning
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De pluggar svenska på jobbet

Att få ihop svenskastudier med heltidsjobb och familj är inte alltid lätt. På Clarion hotel Stockholm underlättar man för anställda som vill läsa SFI genom att hålla kurserna på jobbet.

Publicerad 9 oktober 2014
De pluggar svenska på jobbet
SFI-kurserna hålls varje tisdag för alla anställda som vill. Kursledaren Gunilla Svenningsson delar ut papper. Foto: Lisa Castilla
inlinebild
Amie Liddle, iniativtagare till SFI-projektet. Foto: Lisa Castilla

– Vi har väldigt många olika nationaliteter här. Det är en fördel när det kommer gäster som varken pratar svenska eller engelska, då finns det alltid någon som kan hjälpa till. Samtidigt kan det vara problem att kommunicera med varandra, säger Amie Liddle.
Hon är Assistent style manager på Clarion Stockholm, och initiativtagare till hotellets nya satsning på svenskastudier, så kallade SFI-kurser, för anställda.
– Många här har gått SFI, men kanske inte fullföljt eftersom det har varit svårt att få ihop med vardagen med jobb och familj.
Lektionerna hålls varje tisdag eftermiddag. Så långt som möjligt anpassas schemat så att alla som vill slutar eller börjar sina arbetspass i anslutning till lektionerna. Och de som har schemalagt arbete under lektionerna får ta en paus.
– Vi försöker att pussla så långt det går. Ofta går det bra eftersom vi kan planera framåt, säger Amie Liddle.

Kursen som pågår just nu fokuserar på grunderna i språket. Inom kort startar även en kurs för dem som kan lite mer.
– Vi fick göra ett test som visade om vi kunde lite eller mycket, berättar Phirawan Svensson.
Själv hamnade hon i den mer avancerade gruppen, medan många av hennes kollegor på housekeepingavdelningen har börjat introkursen. För Phirawan Svensson är målet med kursen enkelt: att prata mer svenska.
– Vi vill kommunicera bättre och förstå vad gästerna säger när man möter dem i korridorerna.
Hennes kollega Sriprapai Johansson instämmer:
– Vi vill prata bättre svenska.
Phirawan Svensson berättar att många i städet länge velat läsa svenska, men har haft svårt att få tid till det.
– Många vill lära sig svenska, men det går inte att få ihop med jobbet. Vi har familjer att försörja och många skickar hem pengar till sina hemländer. Då måste man jobba.

Phirawan Svensson. Bild: Lisa
Castilla

Hittills har de fått lära sig att presentera sig och hur man hälsar, men också praktiska saker som årstider, klockan och alfabetet. Senare kommer de att få lära sig mer om hotellets olika avdelningar. Ett av målen med SFI-kurserna är naturligtvis att kommunikationen ska flyta lättare på arbetsplatsen. Men viktigt är också att stärka de anställda, säger Amie Liddle.
– På ett hotell finns det många saker man kan göra, som att jobba med frukost eller konferens. Då är språket en nyckel till att komma vidare. Sedan ger det bättre självförtroende också.
Hon hoppas också kunna inspirera andra hotellarbetsgivare till liknande projekt.
– Det är en winwin-situation, både anställda och arbetsgivare tjänar på det här.

Phirawan Svensson hoppas också att fler tar efter Clarion Stockholm.
– Jag hoppas att andra hotell blir inspirerade. Många på housekeeping behöver det här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här