Nyheter utbildning

De lär sig svenska på arbetstid

När kollegorna talar olika språk finns risk för missförstånd och konflikter. På Sunlight Hotel i Nyköping pluggar de anställda svenska på arbetstid, för att kunna förstå varandra bättre.

Publicerad 18 april 2018
De lär sig svenska på arbetstid
Femton tillfällen under våren träffas gruppen. Sverker Malmborg från ABF är kursledare. Foto: Therese Jansson

– Vad har vi för frukter i fruktkorgen? Äpple, apelsin, banan.
Sverker Malmborg, kursledare i svenska från ABF, skriver upp frukternas namn på whiteboardtavlan och frågar:
– Ska det vara n eller er på slutet när det är flera?

Sunlight
Lijana Vysniauskiene. Foto: Therese Jansson

Här i konferensrummet på Sunlight Hotel sitter vanligtvis grupper från företag eller myndigheter, men i dag är det reserverat för svenskaundervisning för anställda. Varje tisdag ses de här under en och en halv timme, ett knappt tiotal anställda från nästan lika många länder.
En av dem är konferensvärdinnan Lijana Vysniauskiene från Litauen.
– Jag tycker att det är jättebra att det är på arbetstid. Man måste jobba för att kunna betala hyra, säger hon.

Kursdeltagarna kommer från flera olika avdelningar på hotellet. Gemensamt har de att de vill bli bättre på svenska. Bakgrunden var kommunikationsproblem, berättar Sunlight Hotels vd Jonas Svanberg.
– Personalen förstod inte riktigt varandra, och då kan det lätt bli missförstånd och konflikter. Branschen är ju en inkörsport för många nysvenskar, och det är inte lätt att komma in i språket snabbt.

Idén om utbildningen dök upp under samråd mellan Jonas Svanberg och HRF:s ombudsman Zeljko Klemse.
– Vi fick uppfattningen att det var en del av de anställda som behövde språkhjälp, och som gärna skulle vilja lära sig men inte visste hur, säger Zeljko Klemse.
Han tog kontakt med ABF som tillsammans med hotellet gjorde en plan. Den sträcker sig över 15 tillfällen under våren. Hotellet står för kursledare, kursmaterial, lokal och arbetstiden. Zeljko Klemse tycker att projektet har blivit bra.
– De anställda är nöjda. Vi får se sedan om vi ska fortsätta en omgång till eller om vi ska gå vidare till engelska. Det har vi också diskuterat.

Vd Jonas Svanberg är också nöjd.
– Det är så klart bra för de anställda, men vinsten för oss som företag överstiger vida. Jag tycker att det är jätteroligt att så många ville gå.

I konferensrummet på tredje våningen diskuterar Lijana Vysniauskiene och de andra kursdeltagarna skillnaden mellan vacker, vaken och väcker. Skrattet ligger i luften. Lijana säger att hon lär sig nya saker varje gång.
– För mig är det jättebra. Det är viktigt att kunna prata bättre svenska.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här