Nyheter utbildning

De lär sig svenska på arbetstid

När kollegorna talar olika språk finns risk för missförstånd och konflikter. På Sunlight Hotel i Nyköping pluggar de anställda svenska på arbetstid, för att kunna förstå varandra bättre.

Publicerad 18 april 2018
De lär sig svenska på arbetstid
Femton tillfällen under våren träffas gruppen. Sverker Malmborg från ABF är kursledare. Foto: Therese Jansson

– Vad har vi för frukter i fruktkorgen? Äpple, apelsin, banan.
Sverker Malmborg, kursledare i svenska från ABF, skriver upp frukternas namn på whiteboardtavlan och frågar:
– Ska det vara n eller er på slutet när det är flera?

Sunlight
Lijana Vysniauskiene. Foto: Therese Jansson

Här i konferensrummet på Sunlight Hotel sitter vanligtvis grupper från företag eller myndigheter, men i dag är det reserverat för svenskaundervisning för anställda. Varje tisdag ses de här under en och en halv timme, ett knappt tiotal anställda från nästan lika många länder.
En av dem är konferensvärdinnan Lijana Vysniauskiene från Litauen.
– Jag tycker att det är jättebra att det är på arbetstid. Man måste jobba för att kunna betala hyra, säger hon.

Kursdeltagarna kommer från flera olika avdelningar på hotellet. Gemensamt har de att de vill bli bättre på svenska. Bakgrunden var kommunikationsproblem, berättar Sunlight Hotels vd Jonas Svanberg.
– Personalen förstod inte riktigt varandra, och då kan det lätt bli missförstånd och konflikter. Branschen är ju en inkörsport för många nysvenskar, och det är inte lätt att komma in i språket snabbt.

Idén om utbildningen dök upp under samråd mellan Jonas Svanberg och HRF:s ombudsman Zeljko Klemse.
– Vi fick uppfattningen att det var en del av de anställda som behövde språkhjälp, och som gärna skulle vilja lära sig men inte visste hur, säger Zeljko Klemse.
Han tog kontakt med ABF som tillsammans med hotellet gjorde en plan. Den sträcker sig över 15 tillfällen under våren. Hotellet står för kursledare, kursmaterial, lokal och arbetstiden. Zeljko Klemse tycker att projektet har blivit bra.
– De anställda är nöjda. Vi får se sedan om vi ska fortsätta en omgång till eller om vi ska gå vidare till engelska. Det har vi också diskuterat.

Vd Jonas Svanberg är också nöjd.
– Det är så klart bra för de anställda, men vinsten för oss som företag överstiger vida. Jag tycker att det är jätteroligt att så många ville gå.

I konferensrummet på tredje våningen diskuterar Lijana Vysniauskiene och de andra kursdeltagarna skillnaden mellan vacker, vaken och väcker. Skrattet ligger i luften. Lijana säger att hon lär sig nya saker varje gång.
– För mig är det jättebra. Det är viktigt att kunna prata bättre svenska.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här