Trivsel märks ända ut i matsalen
Hotellrevyns chefredaktör Linda Svensson. Foto: Annika af Klercker
Ledare OM JOBBARKOMPISAR

Trivsel märks ända ut i matsalen

Anställda som trivs och mår bra – det är nyckelingrediensen för vällagad mat och bra service.

I undersökningar svarar de flesta att det som är viktigt för trivseln är att arbetet känns meningsfullt och att kollegorna är schysta.
Med bra arbetskamrater går det att överleva det tråkigaste jobbet.

Jag hade en gång i tiden en så kallad ungdomspraktik. På papperet lät det bra. Marknadsassistent på ett modemagasin.
I verkligheten var det bedövande tråkigt. Registervård sade de.

I praktiken skulle jag ringa möjliga annonsörer över hela världen för att fråga om de fortfarande sålde det vi trodde att de sålde. Ett engelskt företag noterade jag som grossist för »laundry«. Smutstvätt alltså. Jo, jag tyckte det var märkligt.
Och jag hade på telefon upprepade gånger frågat om hon verkligen menade det hon sade. Varje gång svarade hon tålmodigt: laundry.

Vi jobbade på dagarna, umgicks på kvällarna, drömde tillsammans.

Som tur var delade jag rum med en annan praktikant som var lite smartare, som försiktigt frågade om det kunde vara fråga om »lingerie«, underkläder alltså. Så mycket mer sannolikt.
Den kollegan och de andra praktikanterna som det stora förlaget fick gratis var de bästa. Vi jobbade på dagarna, umgicks på kvällarna, drömde tillsammans. Ingen blev kvar där särskilt länge, men vänskapen bestod i flera år.

Det är så himla viktigt vem man jobbar med. Jag har haft tur.
Det är som vår kändisgäst Myra­ Granberg säger. God mat händer när personalen mår bra. Samma med bra service.

Därför är vi på Hotellrevyn stolta över vår nya satsning: serviceproffs.se. Där kan bara arbetsgivare med kollektivavtal annonsera efter personal.