Skydda våra skyddsombud
Anna Hjorth. Foto: Annika af Klercker
Ledare

Skydda våra skyddsombud

De hindras att utföra uppdraget, riskerar att få sämre löneutveckling och schema än sina kollegor. Så ser verkligheten ut för många skyddsombud.

Publicerad 18 november 2016

LO:s nya rapport om skyddsombudens villkor är hårresande läsning. Där finns till och med exempel på skyddsombud som har utsatts för hot och våld – av sina arbetsgivare. Och särskilt utsatta är skyddsombuden i hotell- och restaurangbranschen.

Samtidigt fortsätter den arbetsrelaterade sjukfrånvaron att öka, fler blir sjuka av jobbet. Att det finns ett samband mellan hur skyddsombuden blir behandlade och hur vi alla mår på jobbet är inte särskilt långsökt, tänker jag.

Om arbetsgivarna inte vet eller förstår att de måste behandla skyddsombuden schyst, så är risken stor att de inte heller behandlar andra bra.

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare och arbetstagare samarbeta

Skyddsombuden har en viktig funktion, de har till exempel rätt att stoppa arbetet om det är för riskfyllt. Och enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare och arbetstagare samarbeta om arbetsmiljön, där har skyddsombuden en solklar uppgift. Men det känner uppenbarligen inte alla arbetsgivare till. Eller så bryr de sig inte. Men så illa kan det väl inte vara?

Plus och minus

  • Fackengagemang. Det är hoppingivande att facket agerar mot nazism, som mani­festationen i Stockholm den 12 november.
  • Nazistanhang. Att nazistiska organisa­tioner som Nordiska motståndsrörelsen fortfarande har anhängare.

Nyligen hamnade en arbetsmiljöfråga i fokus. Det var när Grand Hôtel i Stockholm lät Sverigedemokraterna hålla en gala där. Jag tycker att ledningen svek sitt arbetsmiljöansvar när de inte tog hänsyn till hur personalen mådde av att tvingas serva högerextremister.
En anställd är skyldig att utföra sitt arbete, men arbetsgivaren är skyldig att se till att hen kan känna sig trygg på jobbet. Visst, i efterhand har ledningen för Grand Hôtel sagt att det var fel att ta bokningen. Men då var skadan redan skedd.

Det positiva är att det ändå var så många som reagerade, främst via sociala medier. Låt oss hoppas att det inte kommer behövas framöver.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här