Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Stora brister i arbetsmiljön

Obefintliga hälsokontroller, farliga hissar och hög arbetsbelastning. Arbetsmiljöverkets specialgranskning av hotell och restauranger i södra Sverige gav 680 brister fördelat på 200 arbetsgivare. Ett par ärenden har nu lämnats till åklagare.

Publicerad 17 oktober 2013
Stora brister i arbetsmiljön
Det är lag på regelbundna hälsokontroller för nattarbetare. Foto: Colourbox

För varje år ökar andelen anmälda arbetsskador i hotell- och restaurangbranschen. Och det är bara de anmälda. Mörkertalet är stort, tror Arbetsmiljöverket.
– Vi tror att skador och sjukdomar underrapporteras i branschen, sannolikt ser det värre ut i verkligheten, säger Pernilla Niia, biträdande tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket i Göteborg.

I våras genomförde Arbetsmiljöverket därför en stor granskning av framför allt hotell med restauranger. Totalt inspekterades 200 arbetsplatser i Västra götaland, Småland och Skåne. På nästan alla fann de brister. Sammanlagt delade verket ut 680 krav på saker som behövde åtgärdas.
– Jag minns faktiskt bara ett ställe som var helt utan krav, men det var nog fler. Men bara ett fåtal i alla fall, säger Mikael Bergman, inspektör i Göteborg.  

Kraven handlade om allt från brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet till livsfarliga hissar och skärmaskiner. Arbetsmiljöverket uppmärksammades också på ett annat allvarligt problem: många hotellarbetsgivare kände inte till att det är lag på att nattpersonal ska få regelbundna hälsokontroller. Eftersom detta är en lagstadgad rättighet kommer nu några av ärendena att lämnas över till åklagare.
– Vi har lämnat ett par, tre ärenden till åklagare. Sedan är det upp till dem att avgöra hur de går vidare, säger Mikael Bergman.

Han tror att det i de flesta fall är en ren kunskapsbrist hos arbetsgivarna. En del arbetsgivare erbjöd hälsokontroller för de anställda, men där kontrollerades fel saker. Arbetsmiljöverket har nu tagit kontakt med Visita för att få mer information kring vilka regler som gäller för nattpersonal.

Sammantaget konstaterar Arbetsmiljöverket att hotell- och restaurangbranschen behöver arbeta mer med arbetsmiljö på alla plan.
– Många arbetsgivare inom hotell och restaurang är duktiga entreprenörer, men inte lika kunniga i frågor som handlar om arbetsmiljö. Det behövs mer vardagligt tänk kring vilka risker som finns och hur de kan undvikas, säger Pernilla Niia.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här