Nyheter forskning

Stel syn på karriär i besöksnäringen

Den som vill göra karriär i hotell- och restaurangbranschen måste vara lagom rörlig och helst bo i en storstad, visar en ny studie.

Publicerad 15 mars 2018
Stel syn på karriär i besöksnäringen
Det är en fördel att bo i Stockholm eller en annan storstad om man vill göra karriär i besöksbranschen. Foto: Mostphotos

Personalomsättningen är hög i hotell- och restaurangbranschen, och branschens arbetsgivare skriker efter arbetskraft. I en ny studie, som bygger på intervjuer med säsongsanställda och personer i chefspositioner, har en grupp forskare försökt kartlägga synen på karriär och karriärvägar i branschen. Maria Thulemark, biträdande lektor i Turismvetenskap på Centrum för besöksnäringsforskning vid Högskolan Dalarna, är en av forskarna. Det som förvånade henne mest var den starka normen för hur en ”riktig” karriär ska vara.

– Man ska aktivt ha valt att göra karriär genom att medvetet byta arbetsgivare eller arbetsplats. Att jobba sig upp på en och samma arbetsplats sågs inte som att göra karriär. Utifrån denna norm är det kanske inte möjligt att göra karriär utanför storstäderna, där finns inte det underlaget, säger Maria Thulemark.

Det ansågs positivt att regelbundet byta arbetsplats för att bygga upp sitt cv. Men om det blir för ofta kan det i stället ses som något negativt, säger Maria Thulemark.
– Det finns en risk att man blir för rörlig. Det är en fin balansgång. En del intervjupersoner sade, vi vill inte ha sådana som bara hoppar omkring. Men var den gränsen går kan jag inte svara på.

Maria Thulemark. Foto: Per Eriksson

Viktigast hos sökande anses kunskap och erfarenhet från branschen. Erfarenhet från andra branscher värderas däremot inte lika högt bland arbetsgivarna, visar studien.
– Det är synd och kan skapa problem för näringen i längden. Att få in folk från andra branscher kan vara väldigt positivt, de kan ifrågasätta och problematisera och komma med nya idéer, säger Maria Thulemark.

Oviljan att ta in folk med erfarenhet från andra branscher kan tyckas märklig med tanke på att hotell- och restaurangarbetsgivarna ofta anger att det är svårt att få tag i arbetskraft. Maria tror att det har flera förklaringar.
– Det här är ju ofta små och medelstora företag. Det är få som satsar på HR-frågor. Ofta har man ett ganska kortsiktigt tänk, man fokuserar på att få in personal som kan möta nästa behovscirkel. Man vill ha korta introduktionstider.

Studien ”Karriärvägar i besöksnäringen” är delfinansierad av besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond BFUF och är en del i ett större forskningsprojekt.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här