Nyheter

Scandichotell kan få föreläggande

HRF:s skyddsombud på Scandic Triangeln i Malmö har anmält hotellet till Arbetsmiljöverket för bristande åtgärder. Fem anställda har inte fått den hjälp de har rätt till, menar skyddsombudet.

Publicerad 28 januari 2016
inlinebild
Hanna Axelsson, skyddsombud Scandic Triangeln. Foto: Sofia Andersson

Anmälan kom in till Arbetsmiljöverket i januari. Bakgrunden är att fem anställda fått fysiska besvär som skulle kunna vara arbetsrelaterade. I början av december skickade skyddsombudet en begäran till berörda avdelningschefer att företagshälsovården skulle kopplas in, både för att hjälpa de fem anställda och för att bedöma om arbetsmiljön är skadlig.
– Jag vill att de ska ta hjälp av experter när det gäller att ta reda på om de här personerna behöver någon arbetsanpassning eller rehabilitering. Sedan vill jag att företagshälsovård och skyddsombud ska undersöka om något i arbetet kan ligga bakom besvären och föreslå åtgärder för att det inte ska drabba andra, säger skyddsombud Hanna Axelsson.

Från ledningen kom det inget officiellt svar på begäran. I stället meddelades att avdelningscheferna själva skulle hålla samtal med de anställda för att se om företaget har ett rehabiliteringsansvar.

Det tycker inte Hanna Axelsson och HRF är tillräckligt.
– Jag tycker att man ska använda sig av den expertis som finns, särskilt när det finns en företagshälsovård kontrakterad för den här typen av saker, säger hon.

Heléne Arvidsson, hotelldirektör på Scandic Triangeln, säger att ledningen inte riktigt känner igen sig i bilden som anmälan målar upp.
– Våra medarbetares hälsa och välmående är jätteviktiga för oss. Vi är måna om att ha en nära och öppen dialog med våra medarbetare, så vi känner inte riktigt igen oss. Vi är fullt medvetna om vårt arbetsmiljöansvar och vi har ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Frågan är om företagshälsovården behöver kopplas in just när det gäller de här situationerna i anmälan. Behövs det? Där är vi inte eniga.

Den 12 februari ska Arbetsmiljöverket göra en inspektion på hotellet.
– Skulle det framkomma där att vi har brister så kommer vi att ta vårt fulla ansvar. Jag tror nog att vi ska reda ut det här, säger Heléne Arvidsson.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här