Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Restaurangchef dömd till dagsböter för elolycka

Chefen var på semester. Ändå styrde han jobbet över telefon. Därför döms han för en elolycka då ett restaurangbiträde var nära att dö.

Publicerad 18 mars 2011

Olyckan skedde för snart fem år sedan på en McDonaldsrestaurang vid Hötorget i Stockholm. Påfyllaren till en fritös fungerade inte. Då bad arbetsledaren biträdet om hjälp. Han såg att maskinen var strömlös och ringde restaurangchefen, som var på semesterresa med familjen.

Chefen sade till honom att ställa undan maskinen. Men i stället undersökte biträdet stickkontakten och såg att den var sönder. Han trodde att han lätt kunde laga felet. Därför ringde han chefen en gång till. Och då gav chefen honom lov att laga kontakten.
Men biträdet kopplade fel. Maskinen blev strömförande. Han fick en elstöt och hjärtat stannade. En arbetskamrat räddade hans liv.

Chefen åtalades för olyckan, men friades av tingsrätten.
Hovrätten dömer honom däremot för att ha vållat biträdets kroppsskada.
Hovrätten anser att även om biträdet inte förstod hur farligt det var att laga kontakten, så måste chefen ha förstått det. Ändå frågade han inte rent ut om biträdet visste hur han skulle göra det.

När biträdet ringde andra gången var chefen stressad. Han skulle just gå iland från färjan till Helsingör och hade sin tvååriga dotter att hålla reda på. Men det är ingen ursäkt, anser hovrätten. Chefen valde själv att svara i telefon och uppmanade dessutom biträdet att försöka göra något åt elfelet. I stället borde han ha sagt till honom att inte röra maskinen. Därför var chefen skuld till olyckan.

Chefen döms till 120 dagsböter. Han ska också betala 26 400 kronor plus ränta i skadestånd för sveda och värk.
Olyckan skedde i arbetet. Därför döms även restaurangbolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot.

Kammaråklagare Gunnar Jonasson är nöjd med domen.
– När det var problem brukade man kontakta chefen, även om han inte var i tjänst. Han hade kunnat säga till att han inte tog emot samtal när han hade semester. Men det gjorde han inte. Och då tog han befälet och ansvaret, säger han.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här