Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Restaurangchef dömd till dagsböter för elolycka

Chefen var på semester. Ändå styrde han jobbet över telefon. Därför döms han för en elolycka då ett restaurangbiträde var nära att dö.

Publicerad 18 mars 2011

Olyckan skedde för snart fem år sedan på en McDonaldsrestaurang vid Hötorget i Stockholm. Påfyllaren till en fritös fungerade inte. Då bad arbetsledaren biträdet om hjälp. Han såg att maskinen var strömlös och ringde restaurangchefen, som var på semesterresa med familjen.

Chefen sade till honom att ställa undan maskinen. Men i stället undersökte biträdet stickkontakten och såg att den var sönder. Han trodde att han lätt kunde laga felet. Därför ringde han chefen en gång till. Och då gav chefen honom lov att laga kontakten.
Men biträdet kopplade fel. Maskinen blev strömförande. Han fick en elstöt och hjärtat stannade. En arbetskamrat räddade hans liv.

Chefen åtalades för olyckan, men friades av tingsrätten.
Hovrätten dömer honom däremot för att ha vållat biträdets kroppsskada.
Hovrätten anser att även om biträdet inte förstod hur farligt det var att laga kontakten, så måste chefen ha förstått det. Ändå frågade han inte rent ut om biträdet visste hur han skulle göra det.

När biträdet ringde andra gången var chefen stressad. Han skulle just gå iland från färjan till Helsingör och hade sin tvååriga dotter att hålla reda på. Men det är ingen ursäkt, anser hovrätten. Chefen valde själv att svara i telefon och uppmanade dessutom biträdet att försöka göra något åt elfelet. I stället borde han ha sagt till honom att inte röra maskinen. Därför var chefen skuld till olyckan.

Chefen döms till 120 dagsböter. Han ska också betala 26 400 kronor plus ränta i skadestånd för sveda och värk.
Olyckan skedde i arbetet. Därför döms även restaurangbolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot.

Kammaråklagare Gunnar Jonasson är nöjd med domen.
– När det var problem brukade man kontakta chefen, även om han inte var i tjänst. Han hade kunnat säga till att han inte tog emot samtal när han hade semester. Men det gjorde han inte. Och då tog han befälet och ansvaret, säger han.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här