Så jobbar Skatteverkets kontrollanter
UV-lampan avslöjar om någon ändrat uppgifter med bläck som går att sudda. Foto: Colourbox
Fokus PERSONALLIGGARE

Så jobbar Skatteverkets kontrollanter

En av Skatteverkets kontrollanter berättar om hur de jobbar med kontrollerna – och vad som får dem att plocka fram UV-lampan.

Publicerad 8 april 2019

”Vi koncentrerar oss på dem som vi tror inte gör rätt för sig. Skatteverket får tips både externt och internt. Ute på arbetsplatsen presenterar vi oss och visar tjänstelegi­timation. Vi frågar efter ansvarig och ber om att få se personalliggaren så fort som möjligt så att de inte ska hinna göra ändringar. Vi försöker prata med all verksam personal och ber dem styrka sin identitet.

När vi får personalliggaren kan vi se om man har ändrat uppgifter. Självklart kan man råka skriva fel någon gång, men om det finns rättelser varje dag är det en annan sak.
Ett vanligt fusk är att använda så kallad korsordspenna som ser ut som bläck men går att sudda ut. Vi brukar ha UV-lampor med oss för att se om något suddats ut.

Jag kommer ihåg första gången jag såg en korsordspenna. Den dag vi var på stället jobbade sex–sju personer och de var inskrivna som de skulle. Men alla andra dagar var de först inskrivna, sedan hade man ändrat till en mindre personalstyrka. Det ledde till att vi utredde företaget.

Besöken stör ju verksamheten, så är det.

Besöken stör ju verksamheten, så är det. Men vi försöker till exempel komma när lunchrusningen avtar, om vi inte har fått indikationer på att svartanställd personal försvinner efter lunch.

Tre av fyra klarar kontrollen

  • Under åren 2015–2017 gjorde Skatteverket 13 914 kontroller.
  • Av dessa ledde 24% till att företaget behövde betala avgifter.

Vi tar inte diskussioner med personalen, konfronterar inte dem med fel. Anställda kan inte bli straffskyldiga på samma sätt som de är vid överservering, det är alltid näringsidkaren som är ansvarig.

Det är sällan som vi blir illa bemötta av näringsidkarna. Man ser att de drar en djup suck, sedan hjälper de till så gott de kan. De som irriterar sig är snarare anställda och framför allt gäster.

Har krögaren ett barn som är på plats och bär undan en bricka så kan vi om vi hårdrar säga att barnet är verksamt. Men om alla andra har arbetskläder och barnet har sina privata kläder och skolväskan hänger på en stol, ja då kräver vi inte avgift.

Jag jobbade många år på en snabbmatsrestaurang. Att vara kontrollant är lite som att vara i servicebranschen, man måste kunna bemöta människor. Jag har fått min beskärda del av utskällningar som jag försökt vända på ett snyggt sätt.”

Kontrollanten vill vara anonym för att inte bli igenkänd vid kontroller.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här