På menyn proffstipset
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Krogtestaren Elin avslöjar detaljerna som kan avgöra

Tidningarnas krogtester kan avgöra en restaurangs uppgång eller fall. Men vad tittar egentligen testarna på? Det vet Elin Peters, inflytelserik mat- och krogredaktör på Dagens Nyheter.

Publicerad 25 juni 2009
Elin Peters.
Elin Peters.

– Vissa saker är självklara att titta på, som servicen, som helst ska vara lagom uppmärksam, och maten, som bör vara god och lagad på råvaror av bra kvalitet. Men det finns förstås annat som också påverkar upplevelsen, säger Elin Peters.

  • Mottagandet är viktigt för det första intrycket. Blir du inbjuden med ett »Välkommen« eller är första, lite avvisande, reaktionen »Har ni bokat bord?«
  • Vad händer om något går fel? Alla gör misstag, men den krog som fixar till dem på ett schyst sätt kan stärka sin position.
  • Hur är menyn uppbyggd? Är gästens upplevelse i fokus eller verkar menyn mest vara till för att kocken ska slippa anstränga sig eller förverkliga sina experimentella drömmar?
  • Toaletten. Det är förhoppningsvis inte så enkelt att skicket på toaletten avslöjar skicket i köket, men en snuskig toalett där toapapper/handdukar/tvål saknas kan sänka upplevelsen rätt rejält. Och en med »det där lilla extra« gör dig på gott humör.
  • Kan jag få notan, tack? Har servicen varit långsam hela kvällen, men notan kommer genast? Eller tvärt om, att du plötsligt blir »bortglömd« när det är dags att betala? Inget är mer irriterande, och blir dessutom sista intrycket som lever kvar.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här