»Jag tycker att det fungerar kanon«
Torleif Kristiansen och Tina Alatalo tycker att appen är praktisk. Foto: Tomas Bergman
Fokus JOBBETS APPAR

»Jag tycker att det fungerar kanon«

På Coop-restaurangen i Luleå har appen blivit ett mycket omtyckt arbetsverktyg. Kallskänkan Tina Alatalo förstår inte hur de klarade sig utan.

Publicerad 10 februari 2020 Kommentera

För snart tre år sedan började Coop-restaurangen i Luleå med appen Quinyx. Nu får personalen bland annat sina scheman i appen, och kan ansöka om ledighet eller ta ett extrapass. Köks­chefen Torleif Kristiansen är positiv.
– Du kan använda den till mycket, jag tycker att det är jättebra.

Även kallskänkan Tina Alatalo är nöjd.
– Jag tycker att det fungerar kanon. Jag kan inte förstå att vi har klarat oss utan.
Hon uppskattar framför allt möjligheten att se sina och kollegornas scheman, och att kunna mejla genom appen.
– Fördelen är att du har allt på telefonen. Du håller ju ändå på med telefonen hela tiden, så då har du allt på ett ställe.

På Coop-restaurangen i Luleå har Torleif Kristiansen, Tina Alatalo och de andra använt en jobb-app i ungefär tre år. Foto: Tomas Bergman
– Om någon skulle vilja ha ett pappersschema till exempel, så får de det, säger köks­chefen Torleif Kristiansen. Foto: Tomas Bergman
– Jag tycker att det fungerar kanon. Jag kan inte förstå att vi har klarat oss utan, säger kallskänkan Tina Alatalo. Foto: Tomas Bergman

Therese Danell är HR-specialist på Coop Norrbotten som äger restaurangen. Hon tycker att den största fördelen med appen är att det är ett modernt system där anställda bland annat kan se sina tider, boka lediga pass, kommunicera och göra ledighetsansökan. Det är även ett säkrare system än det tidigare.
– Det blir mer rätt nu. Om du kommer in ett pass när du inte är schemalagd så läggs det automatiskt in ett skift i och med att du stämplar in. Det är jätteviktigt att man får rätt lön när man jobbar. Det skapar förtroende.

Therese Danell säger att det är viktigt att ha tydliga rutiner för användningen.
– Man måste ha interna rutiner och så måste man ha bra kommunikation med de anställda.
Medelåldern bland Coop-restaurangens anställda är lite högre än på många andra ställen, men trots det har appen mottagits utan protester, säger Torleif Kristiansen.
– Det har gått väldigt lätt. Och om någon skulle vilja ha ett pappersschema till exempel, så får de det.

Fråga om jobbet.
92
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här