Erik Fjellborg är den före detta McDonald's-medarbetaren som ligger bakom en av branschens mest använda appar.
Det började när Erik Fjellborg var deltidsanställd på McDonald’s.
– Jag såg hur min chef kämpade för att få ihop scheman, och hur knepigt det blev så fort någon ville byta pass. Då började jag bygga på ett system.
I dag är han vd på Quinyx, som levererar en av de mest använda apparna i den svenska restaurangbranschen. En av förklaringarna till apparnas framväxt tror han är restaurangpersonalens teknikvana.
– De är otroligt duktiga. Många chefer är oroliga att de anställda inte kommer att förstå hur det funkar, men det är sällsynt att det blir en utmaning.
Men det är också viktigt att anställda som inte har en smartphone har samma möjligheter, säger Erik Fjellborg.
– De måste också kunna vara med och boka lediga pass. Och den som vill ha ett schema på papper ska kunna få det.
Att folk måste jaga timmar är inte en bra lösning.
På kritik om att appar som Quinyx kan leda till ökad stress och osäkerhet för de anställda, svarar han:
– Att folk måste jaga timmar är inte en bra lösning. Jag tycker att människor ska ha en trygghet i en viss nivå av timmar och därmed inkomst. Det är viktigt.
Han berättar att det finns en funktion i appen där arbetsgivare kan begära att systemet tar hänsyn till det aktuella kollektivavtalet.
Erik Fjellborg säger att företaget gärna har en dialog med HRF om hur appen kan förbättras.
– Det välkomnar vi.