»I dag tycker jag att engagemanget växer«
Alexandra Norrman. Foto: Elis Hoffman
Porträttet ALEXANDRA NORRMAN

»I dag tycker jag att engagemanget växer«

Alexandra Norrman är receptionisten som går de extra stegen för att hjälpa gästen – och snart kanske även dig!

I entrén står cyklar och från receptionens tak hänger kajaker. Downtown Camper by Scandic ligger mitt i Stockholms city, och vill vara ett hotell för »den urbana upptäckaren«. Alexandra Norrman har precis gått av sitt pass som skiftledare i receptionen. Egentligen ville hon bli kock, men hon hade svårt för att hantera fisk och kött.

Kockläraren på gymnasiet tyckte att det var bäst att hon bytte inriktning. Det skulle inte hålla att bara laga vegetariskt.
– Där och då var det ett bra beslut, men så här tolv år senare kan jag undra om det inte hade gått. Men jag trivs väldigt bra i receptionen, när det är fullt ös och bra stämning och man lyckas ge gästerna lite wow-faktor.

Hur gör du det?
– I dag var det en gäst som fick en late check out och det gjorde hans dag. Det har hänt att jag följt en gäst ner till Centralen med bagaget. Ibland är det några som blivit lite osams, då tar jag mig tid och sätter mig ner och pratar lite. Nu ­i helgen hade jag en gäst som tappat bort sin fru, som sedan kom efter i taxi men inte hade plånbok, så där hjälpte jag till lite. »Jag älskar dig!«, ropade han efter mig.
– Sedan händer det att människor har lite för mycket att tänka på och tappar bort saker. En gäst kom på att han lagt portföljen på biltaket, så han åkte samma sträcka igen och jag promenerade efter och hittade portföljen.

Jag är väldigt mån om att jag och alla andra ska ha bra arbetsmiljö.

Alexandra Norrman. Foto: Elis Hoffman

Vad fick dig att bli fackligt engagerad?
– Jag är väldigt mån om att jag och alla andra ska ha bra arbetsmiljö och att allt går rätt till. När jag jobbade på Scandic Alvik gick jag och knackade på vår general managers dörr och sa »det här skulle vi kunna göra annorlunda«. Tredje gången jag gjorde det sa han »du borde kanske bli skyddsombud«. Jag blev det, och platsombud.

– Sedan blev jag utsedd till skyddsombud även här på Downtown Camper, som då var nytt ­och inte helt färdigbyggt. Vi gjorde skyddsronder när några ramlade i köket och de lade in halkbeläggning på golvet. Sedan har det rullat på.

Och så har ni klubb också?
– Ja, nu har vi återstartat verksamheten. Vår bransch fick en törn på så många vis under pandemin, vi förlorade medlemmar och medarbetare. Under fyra månader hade vi avslutningsfika varje vecka. Vi i styrelsen jobbade sällan samtidigt, men det gällde att försöka hålla uppe glöden ändå. I dag tycker jag att engagemanget växer. Många tänker efter och frågar mer nu när de vet att det inte går att lita på att jobbet alltid finns.

Skiftledare på väg mot nya mål

Jobb: Service lead front of house, skiftledare i recep­tionen på Downtown Camper by Scandic.
Fackligt: Från maj aspirant på HRF, med mål att bli ombudsman.

Hur håller du själv glöden uppe?
– Det känns så viktigt med rättigheter och skyldigheter, som inte är lika självklara i vår bransch som hos andra. Vi behöver göra vår bransch till en livslång bransch, med yrkesstolthet. Men vissa dagar måste man bara stänga ner. Då blir det naturen, löpning, promenader i skogen och vid havet.

Men i maj ska du prova något helt nytt, berätta!
– Jag såg på Facebook att HRF sökte någon till en aspiranttjänst. Det är en 12-månaders ombudsmannautbildning där man går bredvid en ombudsman, lär sig att driva ärenden för medlemmarna och att förhandla, djupdyker i arbetsrätt och lagar. Jag trodde inte att jag skulle få det, men tänkte att jag måste ändå chansa. Så blev jag kallad till intervju och fick det!