De fixar fredagsmyset
-- Jag känner nästan alla kunder, säger kocken Labib Towfik. Foto: Karin Björk
Arbetsplatsen
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De fixar fredagsmyset

Fredagsmys, 80-årsfest eller lunch alla dagar i veckan. På Coop Forums restaurang i Uddevalla sätter de anställda guldkant på både vardag och fest.

Publicerad 27 mars 2015

En snabb kaffe, dagens lunch, en hel mezebuffé att ta med hem eller en rikligt räkbeprydd smörgåstårta till släktkalaset. På Coop Forums restaurang i Uddevalla kan de anställda trolla fram det mesta i matväg.
– Visionen är att vara gästens självklara val, varje dag, säger Dick Blücher, chef över restaurangen.

En som tagit restaurangchefens vision bokstavligt är stamgästen Roland Lund.
Han kommer hit varje dag, vardag som helg, för att fika och luncha.
– Man träffar folk man känner och så är det bra mat, säger Roland.
På bordet framför honom står en kaffe­kopp bredvid dagens upplaga av tidningen GT – hans vanliga inledning på restaurangbesöken.
– Jag tar en kopp kaffe, läser GT och sedan är det dags för maten. I dag blir det karré.

Förmiddagskaffet serveras från en separat kafédel vid ingången till restaurangen. Lunchen beställs lite längre in i lokalen. Där bakom disken står i dag kocken Labib Towfik.
– Jag känner nästan alla kunder, vet vad de vill ha och hur mycket de vill ha på tallriken. Jag gillar att vara framme och prata och skoja lite, säger han.
Också Susanne Cervin, en annan av restaurangens kockar, tycker att kundkontakten är en av de bästa sakerna med jobbet.
– Stammisarna har total koll på oss, om vi har varit sjuka frågar de var vi varit, säger hon.
Trevliga kollegor är något annat som gör jobbet roligt att gå till varje dag. En av arbetskamraterna heter Fanny Resenius och är Susannes dotter.
– Jag trivs jättebra, jag älskar att möta kunder. Och hur det är att jobba med sin mamma? Det gör att vi träffas mer än vi annars skulle göra, och det tycker jag är fint, säger Fanny.
Hon torkar av borden och hälsar på Roland Lund i förbifarten.

Restaurangen ligger i en av entréerna till Torp köpcentrum, vid ingången till mataffären. Men även inne i affären kan handlande kunder träffa på kallskänkorna. Sedan några år tillbaka har restaurangen nämligen en egen deliavdelning. En lång glasdisk börjar ute vid kassan där restaurangmaten betalas och slutar inne i mataffären, vid  frukt- och grönsaksavdelningen.
Här kan kunderna välja bland röror, sallader, räkmackor, crêpes, kycklingspett, gratänger och potatissallader. Det här är något som skiljer restaurangen i Uddevalla från många andra Cooprestauranger och något de anställda är stolta över. Det är kallskänkorna som ansvarar för delin, och Anne-Marie Johansson tycker att den blivit ett lyft för hennes jobb.
– Det är jättekul, det blir lite finare grejer. Till fredagen gör vi desserter och förrätter, lite annorlunda än vardagstugget, säger hon.

Mot helgerna blir det alltid högre tryck i delin när många Uddevallabor väljer att låta restaurangen fixa fredagsmyset.
– Det blir mycket räkmackor, pajer och »stubbar« som vi säger, alltså längder med räkor. Många köper hem förrätter till stora helger, berättar Anne-Marie.
En bit in i köket står kocken Robert Widman och skär upp korv till morgondagens stroganoff. Robert är ganska ny på arbetsplatsen och efter tidigare jobb på andra håll i krogbranschen uppskattar han arbetstiderna på Coops restaurang.
– Det är ledigt på kvällar och många helger och det är en stor fördel. Det går ju en gräns för hur mycket kvälls- och helgjobb man vill ha. Men här är det rätt gött faktiskt. Det är trevliga arbetskompisar och det är bra att man kan ta raster utan att bli avbruten.

Flera av de anställda beskriver  restaurangen som en trygg arbetsplats med bra villkor. Den lokala HRF-klubben är ganska nystartad, men medlemsanslutningen är inte total. Några har till och med gått ur facket.
Susanne Cervin, som är ordförande i klubben, frågar en kollega varför hon lämnat HRF och får svaret att hon inte tycker att hon behöver facket.
– Det har varit tryggt här, det är en bra arbetsplats. Och det är bra, men inte för facket kanske, det är ju när det är oroligt som man slår sig samman, säger Susanne.
Lunchrusningen börjar gå över och det blir glesare med gäster runt borden och lite lugnare för restauranggänget, som kan diska och förbereda inför morgondagen.
Anne-Marie Johansson öser räkor över några smörgåstårtor. Förutom att göra i ordning maten till delidisken är beställningar en stor del av kallskänkornas arbete.

Även om Anne-Marie har gjort tusentals smörgåstårtor genom åren tycker hon att det är roligt att göra dem och veta att de kommer att förgylla ett kalas eller en högtid för någon.
– Det är kul att göra beställningar, det känns lite speciellt. Det är viktigt för kunden, det är stort för en tant som fyller 80. För oss är det bara en smörgåstårta, men det är stort för dem, säger hon.


Plus och minus på Coop Forums restaurang i Uddevalla

+ Bra arbetskamrater. Kundkontakten.
Arbetsytorna i kaféet är små. Kan vara stressigt i perioder.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här