Nyheter SÖMNTIPS

Psykologen: Börja varva ner under dagen

Psykolog Marie Söderström vet vad som håller oss vakna.

Publicerad 10 september 2018
Psykologen: Börja varva ner under dagen
En stund i ensamhet efter jobbet. Bra för den som har ett socialt yrke. Foto: Artfolio/Mostphotos
Marie Söderström.

Marie Söderström är en av författarna till Stressforsknings­institutets självhjälpsguide »Lilla sömnskolan«. Hon poängterar vikten av balans mellan vila och aktivitet.

Varför gör stress att man sover sämre?
– Stress aktiverar oss när vi behöver det, men i för stor mängd riskerar den att bli skadlig. Kroppen och hjärnan hamnar i ett läge där det blir svårt att varva ner. Särskilt svårt kan det vara om man jobbar oregelbundna tider.

Vilka varningstecken finns?
– Du kan ha svårt att släppa tankarna på jobbet då du är ledig. Många får ont i kroppen när de är stressade eftersom de spänner sig. Du kan få svårt att koncentrera dig. När kroppen är på högvarv för ofta kan man också känna yrsel. Även mag­katarr och huvudvärk är tecken på för mycket stress.

Bra att ha lite tid för ensamhet efter jobbet.

Vad är ditt bästa tips för att varva ner?
– Det är viktigt att ge sig själv tid för återhämtning även på dagen. Om du har ett väldigt socialt jobb är det bra att ha lite tid för ensamhet efter jobbet. Om du har ett fysiskt aktivt jobb behöver också kroppen få vila.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här