Nyheter SÖMNTIPS

Nio tips för sömnlösa

Uppvarvad efter jobbet och svårt att sova? Forskarna är överens om att stress är den största boven i sömndramat. Men det finns knep att ta till.

Publicerad 20 september 2018
Nio tips för sömnlösa
Hjälp din kropp att varva ner inför natten! Illustration: Anna Nilsson

1 Planera. Kroppen mår bäst av fasta tider när det gäller sömn. Det bästa är därför att lägga sig vid samma tid varje dag. Inte det lättaste om du jobbar skift – men försök att planera din sömn så att den blir så regelbunden som möjligt.

2 Skaffa en kvällsrutin. Innan du ska sova är det bra att göra något som får dig att stressa ner, som att lyssna på musik eller läsa en bok. Försök att göra din rutin på samma tid och plats varje kväll, så att hjärnan förbereds på att du ska sova.

3 Ta mikropauser. I ett stressigt restaurangkök är det lätt hänt att dagen går i ett och att du är rejält uppvarvad efter jobbet. Ofta märker man inte hur stressad man är mitt i ruschen. Små korta pauser då och då hjälper kroppen att stressa ner.

4 Skriv av dig. Om du har många bollar i luften på jobbet kan det vara svårt att släppa tankarna på allt som ska göras nästa dag. Testa att skriva ner de saker du behöver komma ihåg till morgondagen. Då kan det bli lättare att släppa jobbet när du går hem.

Öva på att acceptera sömnlösheten

5 Acceptera. När du ligger i sängen och har svårt att sova är det lätt att bli stressad. Då är det bättre att gå upp och lämna sovrummet. Börja inte med någon aktivitet, utan sätt dig och vila i soffan en stund. Gå och lägg dig när du känner dig sömnig igen. Det är bra att öva på att acceptera sömnlösheten, så att den inte blir ett stressmoment i sig.

6 Skippa mobilen i sängen. Det är viktigt att ditt sovrum förknippas med sömn. Plocka därför bort saker som kan förknippas med stress och arbete. Det är ingen bra idé att läsa jobbmejl i sängen. Testa att ladda mobilen i ett annat rum och använd en väckarklocka i stället.

7 Se över dina vanor. Fysisk aktivitet gör dig naturligt trött och minskar stresshormonerna. Däre­mot kan kaffe, snus och cigaretter påverka sömnen negativt. Alkohol kan göra det lättare att somna men gör sömnen ytligare.

8 Minska stressen! Om stressen på jobbet gör att du får svårt att sova måste förstås problemet lösas. ­Arbetsgivaren har ansvar för din arbetsmiljö. Kontakta din chef eller ditt fackliga ombud. Kanske har du en idé om vad du skulle ­behöva för att stressa ner?

9 Sök vård. Om sömnproblemen håller i sig är det viktigt att få hjälp. Om din arbetsplats har företags­hälsovård kan du vända dig dit.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här