Stora mängder specialkost hämtas aldrig ut av gästerna. På konferensanläggningen Karlstad CCC blir det svinn på 15–20 procent, bedömer vd Mattias Nord.

Om en konferens på Karlstad CCC har 1 000 luncher kan 200 av dem vara specialkost.
Så mycket som 15–20 procent blir svinn, eftersom gästerna inte hämtar ut sin förbeställda mat.
Det skrev Karlstad CCC:s vd Mattias Nord i ett inlägg på sina sociala medier.
Hotellrevyn ringde upp honom för att få veta mer.
Specialkost har funnit med ända sedan anläggningen öppnade 2011 och har sakta ökat, säger Mattias Nord.
– Men det vi ser nu är att folk inte hämtar ut sin beställda mat. För oss som jobbar med kongress blir det stora volymer mat som går till spillo.
Tar av vanliga maten
Anläggningens system bygger på att de som har anmält specialkost får ett kuvert med kuponger.
Dessa ska de lämna till servisen när de satt sig till bords.
Men det låter alltså många bli att göra, för att i stället ta av den vanliga maten.
Mattias Nord försöker förstå varför.
– Det jag kan tänka mig är att när det står ”ange kostönskemål” inför en konferens kanske man tänker ”jag får ju lite ont i magen av gul lök”. Sedan på plats kanske man tänker att det inte ser ut att vara så mycket lök i maten.
– Det kan också vara så att man tar av den vanliga maten för att man inte vill vara till besvär. Jag tror att man inte förstår konsekvenserna, att din tallrik står och väntar på dig.
Specialmaten kan inte tas tillvara
Specialkosten leder till svinn på ett annat sätt än den vanliga maten.
– I vanliga fall är det lättare att ta tillvara mat som blivit över. Specialkosten ligger på tallrik och är anpassad. Vi kan inte använda den till annat.
Råvaror och engagerat jobb går till spillo.
Det här ställer till det för personalen, säger Mattias Nord.
– För kockarna är det här känsligt. Det är mentalt påfrestande att laga specialkost. Det får absolut inte bli fel. Råvaror och engagerat jobb går till spillo.
Ett annat problem är att den vanliga maten inte räcker.
Det har lett till att anläggningen tvingats laga mer av den.
– Vi lagar kanske 95 procent av den vanliga maten och så 20 procent specialkost. Det blir en diff på 15 procent.
Knepet för att minska svinnet
Men det finns faktiskt ett sätt att stävja matslöseriet, säger Mattias Nord.
– Ibland får vår köksmästare lov att gå upp på scenen och prata om specialkosten och hur det fungerar hos oss. Då brukar svinnet vara nästan obefintligt.
Han tror att det handlar mycket om kommunikation.
– Det var därför jag skrev om det här, för att medvetandegöra att det blir problem.