Nyheter SPECIALKOST

De införde regler för specialkosten

Runö Möten & Events styrde upp reglerna för specialkost. Det har blivit mycket lättare för köket, säger försäljnings- och marknadschef Maria Lindhe.

Publicerad 30 januari 2024
De införde regler för specialkosten
Maria Lindhe på Runö Möten & Events, där specialkost av typen livsstilsdieter kostar extra. Foto: Privat, Istockphoto

GI, LCHF eller bara inte så förtjust i isterband? Sedan ett drygt halvår tillbaka kostar livsstilsdieter och personliga preferenser extra på Runö Möten & Events.

– Precis som alla andra i branschen brottades vi med att tillgodose mängden specialkost, som blivit alltmer önskekost. Vi vill kunna ge en bra service, men det blev till slut ett arbetsmiljöproblem, säger försäljnings- och marknadschef Maria Lindhe.

Maria Lindhe, Runö Möten & Events. Foto: Privat

De nya reglerna infördes i augusti 2023.
Den specialkost som kunderna kan välja är vegetariskt, veganskt, gravidkost, laktosfritt, kulturell specialkost som till exempel ”ej fläsk”, samt de 14 allergener som finns med på EU:s lista med särskild informationsplikt.

Livsstilsdieter som LCHF, Keto och GI ingår inte i den valbara specialkosten, utan kostar extra.

Samma på fackkursen!

  • På Runö Folkhögskola & Utvecklingscenter gäller snarlika regler.
  • Den som går en facklig utbildning kan på sin anmälningsblankett ange specialkost, men alltså inte livsstilsdiet.

Hur har det gått?
– Det har blivit mycket lättare för köket. De får tydligare listor, där det inte längre kan stå ”ej isterband” eller någon annan personlig preferens utan det är den specialkost som vi har bestämt ska finnas.
– Tycker man inte om lax kan man kryssa i ”ej fisk och skaldjur”, som ingår i allergenerna, men då avstår man också från all fisk som serveras under vistelsen.

Nu är det upp till beställaren om de vill betala extra för någon som går på GI.

– Det är ju inte ovanligt att någon som beställt särskild kost ändå äter av det andra. Det leder till matsvinn, något som minskar med det nya arbetssättet.

Om policyn

  • Specialkostguiden, en skrift från BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, har exempel på hur en policy kan utformas.
  • Runö inspirerades av en policy som krögaren Jens Dolk infört på K-märkt.

Vad säger gästerna?
– De allra flesta förstår att vi vill göra ett bra jobb och kunna leverera mat samtidigt till alla. Det handlar också om att säkerställa att ingen allergiker får i sig något de inte tål.
Men ibland kommer förstås frågan om varför man ska betala extra för livsstilspreferenser.

Men det är som regel arbetsgivaren som betalar?
– Ja, vi har oftast bara kontakt med en person som har tagit upp gruppens beställningar. Nu är det upp till beställaren om de vill betala extra för att någon går på GI.
– Men vi har också öppnat upp för att den som vill kan ta med egen mat, dock kvarstår kuvertavgiften. Det gick i och för sig innan också. Främst är det de med extra komplicerade allergier som gör det.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här