En brittisk undersökning visar att kunskapsluckor och råvaruhantering gör restaurangbesöket riskabelt för allergiska matgäster
Åtta av tio restauranganställda anser att de kan erbjuda allergiska gäster en riskfri måltid. Det visar en brittisk studie av 90 restauranger med bordsservering.
Men studien visade också att bara tre av tio tillfrågade var utbildade i hur födoämnesallergi ska hanteras. Två av tio hade uppfattningen att det räcker med att exempelvis peta bort nötter från en tillagad dessert för att gör den ätbar för en nötallergiker.
– Allergiska restaurangbesökare måste fortsätta att vara på sin vakt, säger professor Helen Smith vid Brighton Sussex medical school, som har lett studien.
I vart tredje kök hanterades vanliga allergiframkallande ingredienser som jordnötter, ägg och fisk tillsammans med andra råvaror.
– Vår undersökning visar att det finns behov av ordentlig utbildning som är lätt att ta till sig, säger professor Helen Smith.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.