Nyheter FORSKNING

Nya rön om nattjobbares sömn

Jobbat natt och snart dags att sova? En ny studie menar att du i stället bör hålla dig vaken till efter lunch och sedan sova tills det är dags att gå till jobbet igen. Men sömnforskaren Göran Kecklund är skeptisk.

Publicerad 6 februari 2020
Nya rön om nattjobbares sömn
Läggdags klockan 13? Råd till nattarbetare från amerikanska forskare. Foto: Mostphotos

Stress- och sömnforskaren Göran Kecklund, föreståndare för Stressforskningsinstitutet, har tittat närmare på studien.
– Det är en laboratoriestudie gjord på ganska små grupper. Den innehåller ingenting som får mig att vilja ändra de rekommendationer vi har i dag om att lägga sig efter att ha ätit frukost och sedan försöka sova så länge som möjligt på dagen.

Syftet med studien, som redovisas i den internationella tidskriften ”Occupational and Environmental Medicin”, var att ta reda på om det går att minska säkerhetsrisker och få bättre produktivitet under natten.
– Det skulle kunna leda till att man blev lite piggare på natten, men priset skulle bli för högt för de flesta. Jag bedömer det som ganska orealistiskt.

Göran Kecklund
Göran Kecklund, Stressforskningsinstitutet. Foto: Niklas Björling

Det är inte bara prestation som är viktigt i livet, säger Göran Kecklund.
– Vad ska man göra på förmiddagen, när man är för trött för det mesta? Det skulle bli svårare med det sociala livet, umgänget med familjen och tid för fritidsintressen om man sov så sent.

Göran Kecklund slår i stället ett slag för att ta en tupplur innan man går på sitt nattpass.
– Även korta tupplurar på 20-30 minuter höjer vakenheten och minskar risken för misstag på arbetet.

Men det skulle vara intressant om någon nattarbetare ville prova de amerikanska råden, tycker Göran Kecklund.
– Då skulle man behöva prova under längre tid, inte bara någon enstaka gång. Men det är inget jag skulle vilja sälja in till någon.

 

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här