Den amerikanska delen av hotellkedjan Hyatt har redan gjort det. Nu följer Marriott och Hilton efter och slopar minibarer på sina hotell i USA.
Tiderna förändras och det är inte längre okej för en affärsresenär att förse sig från minibaren och låta företaget betala. Dessutom kräver de små kylskåpen extra arbetsinsatser när de ska fyllas på, och ger utrymme för ohederliga resenärer att smygdricka upp spriten och fylla på med vatten.
Allt fler amerikanska affärshotell har slutat erbjuda minibar på rummet, skriver amerikanska affärstidningen The Economist. Några hotell låter vin, choklad och andra godsaker stå framme synligt i rummet för att fresta gästen.
Andra kedjor behåller kylskåpet, men lämnar det tomt så att gästen själv kan fylla på med förfriskningar.
– Jag tycker bara det är positivt. Vårt koncept Courtyard har alltid gjort så, säger Lina L'Estrade, sales and marketing manager på Courtyard by Marriot Stockholm.
På hennes hotell finns det kylskåp på varje rum.
– Vi har en liten shop där det går att köpa dryck och snacks till samma priser som i mataffären.
I Sverige har minibarer inte varit lika vanligt som i exempelvis USA. För att ett hotell ska få klassas som femstjärnigt är det lilla fyllda kylskåpet dock ett måste.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.