Kortläsare med olika förinställda procentsatser för dricks retar vissa gäster. Men för de anställda har det blivit en bra affär, enligt Sara Idberg på Kassacentralen.

Det är tre år sedan de första kortläsarna med förinställda procentsatser för dricksen kom ut på marknaden.
Kassacentralen var de som tillhandahöll dem.
– Syftet var att förenkla och göra det tydligare för gästen och snabbare för servispersonalen. Det var så mycket strul tidigare med kortläsarna. Man skulle ange ett totalbelopp, och där gästerna skrev in sina pinkoder och allt möjligt, säger Sara Idberg, marknadsansvarig.
I deras kortläsare kan gäster välja bland olika procentsatser, »annat belopp« eller »ingen dricks«.
Det finns även liknande kortläsare, där »annat belopp« saknas.
Den här typen av terminaler har gett upphov till flera debattartiklar och krönikor där skribenter beskriver pressen de känner att dricksa. Det har Sara Idberg svårt att förstå.
Fördubblad dricks
– Det är jättetydligt att man kan välja att inte dricksa. Jag kan bli lite trött av debatten faktiskt.
Kassacentralen har inga siffror på hur mycket dricks som kommer in.
– Många krögare jag har pratat med har sagt att dricksen blivit fördubblad med de nya kortläsarna.
Att det skulle ha att göra med att gästerna blir stressade och känner sig pressade att dricksa tror hon inte.
– Jag anser att det är ett kvitto på att gästen är nöjd.