Nyheter dödsolycka

Kock dog på jobbet – räknas inte som arbetsskada

Kocken Andreas dog efter att ha satt mat i halsen på arbetstid. Men hans död räknas inte som arbetsskada, så de anhöriga nekas ersättning. Hotell- och restaurangfacket driver nu fallet vidare.

Publicerad 22 mars 2017

Andreas, som egentligen heter något annat, höll på att utbilda sig till kock och var lärling på restaurang Butlers i Trollhättan. En förmiddag i april 2015 var han på jobbet och skulle fika. Han hällde upp ett glas juice och tog en liten bit stekt kött.

Men köttbiten hamnade i fel strupe och Andreas fick ingen luft. Arbetskamraterna reagerade snabbt, ringde ambulans och försökte hjälpa honom att andas. Köttbiten satt dock för långt ner och det gick inte att rädda Andreas liv. Han dog 30 år gammal.

Det borde räknas som en arbets­skada, menar Hotell- och restaurangfackets förbundsjurist Eva-Lotta Ramberg. Hon har arbetat med ärendet i flera månader och försökt få myndigheterna att förstå vad det innebär att arbeta i ett kök och äta av den mat som serveras under ett måltidsuppehåll. Men än så länge har hon inte fått gehör.

Eva-Lotta Ramberg, Hotell- och restaurangfacket.

– Det är väl ingen som förväntar sig att avlida när man äter maten som serveras på arbetsplatsen. Om inte det här är arbetsskada, vad är det då som krävs?

Försäkringskassan är den myndighet som avgör vad som är arbetsskada. Där menar man att ätandet inte ingick i Andreas arbetsuppgifter. Därför kan dödsfallet inte räknas som arbetsskada. Det innebär bland annat att de anhöriga inte får någon ersättning, vare sig från arbetsskadeförsäkringen eller bidrag till begravningen. Det senare har Pensionsmyndigheten beslutat. HRF har överklagat till förvaltningsrätten, men domstolen gick på samma linje som de andra myndigheterna
– Det är som att de inte läser vad vi skriver, de klumpar ihop det här dödsfallet med andra. Men vi tycker inte att detta är jämförbart med tidigare praxis, säger Eva-Lotta Ramberg.

Jag kan förstå hur de tänker, om de aldrig har sett hur det kan gå till i ett restaurangkök.

Försäkringskassan och de andra myndigheterna tycker inte att det finns någon direkt koppling mellan Andreas ätande och arbetet. Det handlade inte om avsmakning och maten ingick inte i någon meny. Eva-Lotta Ramberg tycker inte att resonemanget håller.

Måltid på jobbet

  • I HRF:s kollektiv­avtal finns det två typer av matpaus: måltidsrast och måltids­uppehåll.
  • Måltidsrast är schemalagd och räknas inte som arbetstid. Den anställda får fritt disponera sin tid.
  • Måltids­uppehåll räknas som arbetstid och tas ut när det finns möjlighet med hänsyn till arbets­­upp­gifterna.
  • Kostavdrag görs på lönen om det serveras personalmat. Den som får kost­avdrag förmåns­beskattas.

– Jag kan förstå hur de tänker, om de aldrig har sett hur det kan gå till i ett restaurangkök i praktiken. Gränsen mellan vad som är personalmat och vad som serveras till gästerna är inte alltid tydlig. De tar inte heller någon hänsyn till vad som står i kollektivavtalet om måltidsuppehåll, kostavdrag och förmånsbeskattning. Har inte det något värde för förvaltningsrätten?

Nu vill HRF överklaga domen till Kammarrätten. I pengar handlar det om en ersättning på 19 000 kronor. Men frågan är större än så, anser HRF.
– Vi måste få ändra praxis så att det blir tydligare vad som gäller när man äter personalmat. Hur ska vi i branschen annars hantera det i vardagen? Om något händer ska vi också känna oss trygga, säger Eva-Lotta Ramberg.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här